E39 Rogfast

Rogfast: Fire har søkt om å bli prekvalifisert til å bygge 8,8 km toløpstunnel

Tre norske og en spansk entreprenør har søkt om å bli prekvalifisert til å bygge den siste store Rogfast-kontrakten (E02).

New kvitsoy tverrsnitt v2_2020-12-15
New kvitsoy tverrsnitt v2_2020-12-15 Illustrasjon: Norconsult
Bjørn Olav AmundsenBjørn Olav Amundsen– Journalist
1. sep. 2023 - 08:51

– Det er fire godt kvalifiserte leverandører som har søkt om å bli prekvalifisert, sier prosjektleder Sveinung Brude i Statens vegvesen i en pressemelding.

Prosjektleder Sveinung Brude i Statens vegvesen. Foto:   Statens vegvesen
Prosjektleder Sveinung Brude i Statens vegvesen. Foto:   Statens vegvesen

Det handler om disse fire:

  • Acciona Construcción, S.A – fra Spania.
  • Implenia Norge/ Stangeland Maskin, som har Rogfast-kontrakten fra Mekjarvik utenfor Stavanger.
  • NCC Norge, som hadde den første kontrakten på Arsvågen i 2018-2019. Risa er med som underentreprenør.
  • Skanska Norge, som bygger den nordlige delen av Rogfast, fra Bokn kommune mot Kvitsøy.
Oversiktskart over Rogfast-prosejktet. Denne kontrakten handler om E02, altså E39-tunnelene forbi Kvitsøy. Illustrasjon:  Statens vegvesen
Oversiktskart over Rogfast-prosejktet. Denne kontrakten handler om E02, altså E39-tunnelene forbi Kvitsøy. Illustrasjon:  Statens vegvesen

–  Vi skal nå kvalitetssikre søknadene og rangere de kvalitativt opp mot hverandre. Vi velger ut tre-fire tilbydere, som skal gi pris. Deretter er det forhandlinger før de får anledning til å gi siste pris. Det er viktig å ha en god konkurranse, sier Brude i meldingen.

Arbeidet med å bygge verdens lengste og dypeste undersjøiske vegtunnel er godt i gang fra Bokn i nord til Randaberg i sør.

Som de andre to store kontraktene er også denne kontrakten en utførelsesentreprise, med prekvalifisering og forhandling. 

Entreprise E02 er en toløpstunnel med et tverrsnitt på 10,5 meter mot sør og nord fra Kvitsøy. Lengden er cirka 8,8 km med full innredning, tekniske bygg, pumpestasjoner og andre installasjoner. Entreprisen  omfatter også to ventilasjons sjakter og planfritt kryss i tunnelen med ramper og rundkjøringer. Det skal også bygges 1,6 kilometer veg i dagen, to broer og en stor fylling i sjø som skal bli til næringsareal.

Arbeidet omfatter også fullføring av innredning av Kvitsøytunnelen på 3,5 km som nå blir bygd av entreprisen som pågår på Kvitsøy.

E02-kontrakten fra Kvitsøy skal møte E03-kontrakten som bygges fra sør i Randaberg kommune utenfor Stavanger og skal møte E04 kontrakten som bygges fra nord i Bokn kommune..

Rogfast er en del av fergefri E39 og estimert åpningsår er 2033.

Prosjektleder Anne Merete Gilje i Statens vegvesen forteller direktør Jose Luis Goberna i spanske Secegsa om den sørlige delen av E39 Rogfast. Marokkos ambassadør til Norge, Nabila Freidji, Abdelkebir Zahoud i Sned og Abdellatif Zaghnoun i det marokkanske statlige selskapet Angspe var med.
Les også:

Gibraltartunnelen vil lære av Rogfast

Kommentarer
Du må være innlogget hos Ifrågasätt for å kommentere. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto. Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn.