SAMFERDSEL

Ringeriksbanen blir forsinket – kanskje ikke ferdig før på 2030-tallet

Skal forkorte reisetiden mellom Oslo og Bergen med én time.

I august 2015 delte statsminister Erna Solberg, venstreleder Trine Skei Grande, daværende KRF-leder Knut Arild Hareide og FRP-leder Siv Jensen ut kake i forbindelse med at regjeringen begynte planlegging av ny Ringeriksbane.
I august 2015 delte statsminister Erna Solberg, venstreleder Trine Skei Grande, daværende KRF-leder Knut Arild Hareide og FRP-leder Siv Jensen ut kake i forbindelse med at regjeringen begynte planlegging av ny Ringeriksbane. Foto: Tore Meek/Scanpix
Ida OftebroIda OftebroRedaktør for Digi.no og Inside Telecom
21. jan. 2020 - 09:31

Ringeriksbanen, som skal forkorte togreisen mellom Oslo og Bergen med én time, blir forsinket, og det er ikke realistisk at banen blir ferdig til 2028.

– Det er urealistisk at banen skal stå ferdig til 2028 som planlagt, sier Morten Klokkersveen, prosjektdirektør for Ringeriksbanen og E16 i Bane Nor, til NRK tirsdag.

Klokkersveen sier det er urealistisk å gjennomføre byggingen av den 23 kilometer lange tunnelen mellom Sundvollen og Sandvika i løpet av de neste åtte årene.

Forsvaret bør rette større oppmerksomhet mot evnen til å møte begrensede angrep og sammensatte trusler, ikke minst gjennom overvåking og beredskap, ifølge forsvarsanalysen 2024.
Les også

Forsvarsanalyse: Norge må ha en tydelig og realistisk plan for strid med russiske styrker

Ubestemt tid

I mai ble reguleringsplanen for Ringeriksbanen levert til regjeringen, men i påvente av godkjenningen, blir hele prosjektet nå utsatt på ubestemt tid.

– Vi hadde basert oss på å få et vedtak rett etter sommerferien, sier Klokkersveen.

Årsaken til at reguleringsplanen fortsatt ligger i Kommunal- og moderniseringsdepartementet, er ifølge NRK at regjeringen har bedt om innsparinger i prosjektet. I dag har fellesprosjektet en prislapp på rett under 34 milliarder kroner.

Svein Horrisland, kommunikasjonssjef i Jernbanedirektoratet, sier det ikke er mer å spare på prosjektet.

Planen ble overlevert i mai i fjor, og det ble da gitt løfter om et vedtak i løpet av høsten 2019.

– Skal ikke bli forsinket

Fellesprosjektet innebærer at det både skal bli dobbeltsporet jernbane og firefelts motorvei mellom Sandvika og Hønefoss.

Aps samferdselstalsmann Sverre Myrli har karakterisert den saksbehandlingstiden som «skandaløs» og stilte 7. januar et skriftlig spørsmål i Stortinget om når den statlige reguleringsplanen vil bli vedtatt. Kommunalminister Monica Mæland (H) svarte da at reguleringsplanen ikke skal forsinke prosjektet.

– Jeg har hele tiden vært opptatt av at Kommunal- og moderniseringsdepartementets behandling av den statlige reguleringsplanen ikke skal medføre forsinkelser i oppstart av prosjektet. Dette legger jeg fortsatt til grunn, svarte Mæland.

Det haster å få på plass midler på de ulykkesutsatte strekningene, mener Morten Stordalen (Frp). – For Oslofjordtunnelen handler det for eksempel om å få en rømningstunnel til ikke hvis, men når, det begynner å brenne igjen.
Les også

Frp om NTP: – En Vestfold-fiendtlig regjering

33,9 milliarder

Den nye banen skal gi en reisetid med tog mellom Hønefoss og Sandvika på 20 minutter. Togreisen mellom Oslo og Bergen blir samtidig redusert med nesten en time til 5 timer og 35 minutter.

Byggestart har de siste årene vært planlagt til 2021/2022, med åpning i 2028/2029.

Fellesprosjektet Ringeriksbanen og E16, som også består av 16 kilometer ny E16 fra Sundvollen til Hønefoss, er per i dag beregnet til 33,9 milliarder kroner.

Ringeriksbanen er planlagt som en 40 kilometer dobbeltspors jernbane mellom Sandvika og Hønefoss. Tunnelen mellom Sandvika og Sundvollen skal etter planen bli 23,5 kilometer lang.

(©NTB)

Anlegg Øst Entreprenør i gang med erosjonssikring av Ådalselva langs E16 nord for Hønefoss.
Les også

Sikrer E16-område: Håper å være ferdig før vårflommen

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.