Prosjekter

Riksvei 5-tunnel skal forlenges fra 2 til 8,5 kilometer: Driver fra tre stuffer samtidig

Hæhre er godt i rute - kunne starte prosjektet tre kilometer inne i tunneltraseen.

Byggeleder Sverre Kjos-Wenjum (t.v.) og prosjektleder Svein Reidar Dale foran nytt påhogg på Kjøsnes. Inne i fjellet er cirka 3400 meter av den nye Kjøsnestunnelen sprengt ut.
Byggeleder Sverre Kjos-Wenjum (t.v.) og prosjektleder Svein Reidar Dale foran nytt påhogg på Kjøsnes. Inne i fjellet er cirka 3400 meter av den nye Kjøsnestunnelen sprengt ut. Foto: Statens vegvesen
Bjørn Olav AmundsenBjørn Olav Amundsen– Journalist
17. mars 2020 - 07:47

Forlengelsen av Støylsnestunnelen på riksveg 5 langs Kjøsnesfjorden er kommet godt i gang. Sist uke startet Hæhre Entreprenør tunneldriving fra Kjøsnes, og nærmere 400 meter ny tunnel er sprengt ut fra de to andre stuffene, melder Statens vegvesen.

Nå i formiddag melder imidlertid prosjektledelsen at prosjektet går med redusert hastighet som følge av Korona-utbruddet:

«Drivingen av Støylsnestunnelen er denne uka noe redusert på grunn av smitteverntiltak etter korona-utbruddet: – Vi retter oss etter råd fra nasjonale myndigheter og Sunnfjord kommune. Blant annet sitter alle som kan i vår byggherreorganisasjon på hjemmekontor, og fysiske møter blir erstattet med møter på Skype. Det er selvsagt utfordrende for entreprenøren å holde hjulene i gang når noen av anleggsfolkene jobber skift på tvers av fylkesgrensene, og vi tilpasser oss så godt vi kan, sier prosjektleder Svein Reidar Dale i Statens vegvesen.»

I den opprinnelige meldingen skriver Vegvesenet at Hæhre startet arbeidet rundt årsskiftet, og at de er i rute med arbeidene.

– Hæhre driver nå tunnel fra tre stuffer, og det er med på å sikre framdriften, sier Dale der.

Anleggsvei ved Kjøsnesfjorden. Foto:  Statens vegvesen
Anleggsvei ved Kjøsnesfjorden. Foto:  Statens vegvesen

Den eksisterende Støylsnestunnelen på cirka to kilometer skal forlenges til 8,5 kilometer. Prosjektet blir bygget for rassikringsmidler og har en styringsramme på 1,2 milliarder kroner. Det omfatter også nytt elektrisk utstyr i hele tunnelens lengde. Den nye Kjøsnestunnelen blir den lengste tunnelen på strekningen mellom Sogndal og Førde i Vestland fylke, der Fjærlandstunnelen (6,4 km) og Frudalstunnelen (6,8 km) fra før er lange tunneler.

Dagens E45 gjennom Kløfta følger en naturlig elvecanyon. Den skjærer seg dypt ned i fjellet fra Finnmarksvidda mot Alta. Fjellet er dårlig og porøst. Snøskred, sørpeskred og steinras gir ofte stengt vei. Nå skal strekningen legges i tunnel.
Les også:

Vegvesenet lokker med klimagulrot i E45-kontrakt

Så strekninger i sammenheng

Arbeidet med å forlenge tunnelen startet allerede for tre år siden, da entreprenøren Implenia sprengte seg tre kilometer inn langs tunneltraseen for å levere steinmasser til bygging av ny E39 mellom Bjørset og Skei.

– Samvirket mellom de to prosjektene har vært særdeles fruktbart, og det har nok spart samfunnet for både penger og ulempe med store deponier, sier prosjektleder Dale, som er Vegvesenets leder på begge prosjektene.

Tunnelløp ved Pevika mot Kjøsnes. Foto:  Statens vegvesen
Tunnelløp ved Pevika mot Kjøsnes. Foto:  Statens vegvesen

En del av masseoverskuddet fra de 6,5 kilometerne med ny Kjøsnestunnel ligger altså allerede godt utnyttet som fundament for ny E39 mellom Skei og Førde. Tunnelmassene som nå blir kjørt ut fra fjellet blir blant annet brukt til bygging av skogsvei, skredvoll og utfylling av ny rasteplass ved Kjøsnesfjorden. Foreløpige beregninger viser at gjennomslag i begge ender av tunnelen vil skje mot slutten av 2020.

Ubåten Brandtauchers innvendige og utvendige konstruksjon. Fra boka "Schleswig-Holstein meerumschlungen in Wort und Bild", av Hippolyt Haas, Hermann Krumm og Fritz Stoltenberg, 1896.
Les også:

Da maskinene fra helvete dukket opp

Skal kobles sammen

Det mest utfordrende punktet i prosjektet er sammenkoblingen av ny og gammel tunnel. Når det arbeidet starter, vil det bli en del heft for trafikantene.

– Vi får et stort spenn i taket der gammel tunnel skal strosses ut. Det blir opp mot 27 meter bredt på det meste der de to tunnelene skal kobles sammen, og det må boltes mye i hvelvingen der, sier byggeleder Sverre Kjos-Wenjum i Statens vegvesen.

– Det er på tide at elbilpolitikken vår blir like smart som den var modig, skriver Andreas Forfang i batteriselskapet Vianode.
Debatt

Neste fase i elbilpolitikken – fra klimakutt til industribygging

Mulig nattestenginger etter 17. mai

Det blir vurdert om boltesikring og kanskje utstrossing i den trafikkerte tunnelen vil starte rett etter 17. mai. Da vil det bli nattestengt, men med mulighet til gjennomkjøring midt på natta.

– Vi vil komme nærmere tilbake med informasjon om når det blir strossing i Støylsnestunnelen når mai nærmer seg. Då vet vi mer om framdriften på anlegget, og i hvilket tidsrom det er best å få denne jobben gjort, sier prosjektleder Svein Reidar Dale.

Tunnelpåhogget ved Kjøsnes i mars 2020. Foto:  Statens vegvesen
Tunnelpåhogget ved Kjøsnes i mars 2020. Foto:  Statens vegvesen

Riksveg 5 langs Kjøsnesfjorden er også en svært viktig strekning for beredskap i tidligere Sogn og Fjordane fylke, ettersom veien er den raskeste måten å komme seg fra Indre Sogn til sykehuset i Førde.

– Vi er derfor allerede nå i dialog med nødetatene, for å sikre at beredskapen blir ivaretatt når det skal jobbes i den trafikkerte tunnelen, sier Dale.

Riksvei 5 Støylsnestunnelen blir bygget av Hæhre Entreprenør som totalentreprise. Multiconsult er entreprenørens rådgiver og prosjekteringsansvarlige, mens TrafTec skal gjøre elektroarbeidet når den tiden kommer.

Gro Jære, sjef for Forsvarsmateriell, forsvarer praksisen med å betale konsulenter fra budsjettet som egentlig er satt av til nytt forsvarsmateriell. (Arkivfoto)
Les også:

Milliarder fra forsvarsbudsjettet går til konsulenter

Kommentarer
Du må være innlogget hos Ifrågasätt for å kommentere. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto. Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn.