Holmestrand/Oslo
De 70 meterne med bru som nå skal ned, kommer i tillegg til den delen som ble sprengt 21. februar.
– Sprengningen er også denne gang teknisk svært utfordrende, og det er viktig å ivareta sikkerheten, opplyser Statens vegvesen.
Også denne gangen legger Vegvesenet ut Leca-kuler for å dempe fallet til brua.
– Før sprengningen er det lagt ut knuste betongrester fra søndre del av brua og Leca-kuler under den delen av brua som skal sprenges. Det skal fungere som pute for bruelementene når de faller ned etter sprengningen, heter det videre.
Les også: Her støpes brua på 48 timer
Kollapset
Mandag 2. februar brøt bruløpet i sørgående retning sammen da grunnen rundt fundamentet skled ut. Ingen kom til skade, men E18 ble stengt i begge retninger.
Årsaken til skredet som førte til kollapsen er ikke kjent. Det ble drevet privat gravearbeid i nærheten, og politiet har gjennomført avhør i saken,men det er ikke kommet noen konklusjonen.
Norges vassdrags- og energidirektorat har nedsatt en egen undersøkelsesgruppe som skal se på den tekniske årsaken til skredet, og en rapport er ventet innen begynnelsen av mai.
Les også: Tunnelboremaskinen «Jern-Erna» har havarert
Kan trolig åpnes
Alt tyder på at det nordgående løpet av brua kan åpnes igjen, siden foreløpige undersøkelser har avdekket kun mindre skader. Det er imidlertid ikke klart når dette skjer.
I mellomtiden ledes trafikken over på andre veier gjennom det nordlige Vestfold, noe som har ført til økt trafikk gjennom Holmestrand sentrum.
Oppdraget med å bygge ny bru i sørgående retning vil trolig gå til Veidekke, som bygde den opprinnelige brua for 15 år siden. Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) har opplyst at kontrakten vil bli tildelt utenom vanlige anbudsrunder.
Anbudsrunder ville betydd ytterligere tre-fire måneder forsinkelse.
Les også: Derfor drives ikke store norske veitunneler med tunnelboremaskin
Veier stenges
Sprengningen skjer klokka 13.00 onsdag. Det blir opprettet en sikkerhetssone, og fylkesvei 314 Holtungveien og fylkesvei 755 Sørbyveien blir stengt forbi området i tidsrommet 10 til 14.
Etter sprengingen skal ytterligere noe av brua rives, og arbeidene ventes ferdig i løpet av mai. Selve brukonstruksjonen vil bli knust ved pigging.
Brua skal bygges opp igjen slik den var, men grunnen rundt fundamentene blir forsterket med kalk- og sementpeler.
Les også:
Derfor velger de den dyreste løsningen over Oslofjorden
Se video av brua som skal løse Romerikes verste flaskehals
Oppsto enorme synkehull da Vegvesenet bygget bru i kvikkleire på E18