TUNNELER

Rehabiliteringen av to trafikklokk i Oslo er et komplisert puslespill

Den enorme trafikkmengden styrer omtrent alt i dette prosjektet.

Blant annet natt til 22. juni var det fullt arbeid med ny kulvert for Hoffselva under E18. Trafikken var ledet over i østgående løp.
Blant annet natt til 22. juni var det fullt arbeid med ny kulvert for Hoffselva under E18. Trafikken var ledet over i østgående løp. Foto: Espen Børresen/Statens vegvesen
30. juni 2023 - 06:00

– Det er en stram plan for dette prosjektet. Her skal mye skje samtidig, og til minst mulig ulempe for trafikantene, sier Vegvesenets byggeleder Øyvind Sæther.

Før jul i fjor kunne Vegvesenet lyse ut det nye oppdraget for å rehabilitere Bygdøylokket og Sjølystlokket på E18 vest i Oslo. Ikke lange tunnelene, om de i det hele tatt kan kalles tunneler.

Både byggherren og entreprenøren er ved godt mot i et komplisert prosjekt. Sjølystlokket i bakgrunnen. Fv. teknisk byggeleder Hanne Barane Haldorsen i Vegvesenet, planlegger Vebjørn Heggdal i HAB, Vegvesenets byggeleder Øyvind Sæther og anleggsleder Per Erik Nord i HAB. <i>Foto:  Bjørn Olav Amundsen</i>
Både byggherren og entreprenøren er ved godt mot i et komplisert prosjekt. Sjølystlokket i bakgrunnen. Fv. teknisk byggeleder Hanne Barane Haldorsen i Vegvesenet, planlegger Vebjørn Heggdal i HAB, Vegvesenets byggeleder Øyvind Sæther og anleggsleder Per Erik Nord i HAB. Foto:  Bjørn Olav Amundsen

Det som krever ekstra innsats i sammenhengen er at E18 under Sjølystlokket lenge har hatt setningsskader. Årsaken er kulverten for Hoffselva (som krysser E18 her), som dermed må skiftes ut. Den ble forsterket i sin tid, men skadene er kommet likevel. Og dessuten har den for liten dimensjon for en 200-årsflom.

Det meste av veien under lokket blir i praksis som ny. Ved Bygdøylokket skal veibanen også senkes.

Ellers blir det betongrehabilitering av begge lokkene, særlig på Bygdøylokket, der det er verst stilt med betongen.

Her skjer det også svært mye annet av mindre og litt større arbeider. Blant annet en del portal- og skiltarbeider på E18, som sammen med rehabiliteringen av lokkene er det tunge arbeidet i kontrakten.

Og når det særlig kan sies å være tungt arbeid, så er det også fordi E18 på disse stedene er en av landets mest trafikkerte veier.

Veldig mange biler i døgnet

2019-tall for ÅDT på E18 ved de to lokkene er rundt 78.000. Byggherreorganisasjonen og entreprenøren opererer i alt med så mye som 78 faseplaner for avviklingen av trafikken.

Den gamle kulverten for Hoffselva har blitt utbedret ved minst en anledning, men det har uansett blitt setningsskader. Dessuten vil ikke dimensjonen takle en virkelig storflom. <i>Foto:  Bjørn Olav Amundsen</i>
Den gamle kulverten for Hoffselva har blitt utbedret ved minst en anledning, men det har uansett blitt setningsskader. Dessuten vil ikke dimensjonen takle en virkelig storflom. Foto:  Bjørn Olav Amundsen

Og da er det uansett lagt opp til at trafikkstyringssystemet for hovedstaden gjør sitt med all koordinering som trengs. Så mye som mulig av trafikken gjennom Oslo, for eksempel fra nord til vest og motsatt, skal helst ta andre veier enn E18. Ring 3, for eksempel. Alle de aktuelle trafikkinformasjonstavlene rundt byen forteller om hva som skjer, og ber bilistene ta en annen vei enn E18 hvis mulig.

Nå, i slutten av juni 2023, er det helt på tampen av fase 1 i dette prosjektet. Entreprenøren har gravd seg ned til Hoffselva i av vestgående del av lokket, og skaffet seg oversikt over hvordan det ser ut der nede.

Arbeidene har pågått en måneds tid, og det har vært litt romsligere med tid i denne delen av prosjektet. En del av poenget med det har også vært å skaffe seg litt erfaringer å bruke i fase 2, hvor det ikke blir så romslig med tid.

– Nå har vi brukt litt tid på å skaffe oss erfaringer, sier byggeleder Sæther. Han har også vært med på Storolokket på Ring 3, men mener det prosjektet var mye enklere.

– Det er ikke sammenlignbart. Det var trangt ved Storolokket også, men greiere å jobbe med. Der var det enklere å regulere trafikken. Her er det noe helt annet, særlig med den nye kulverten som skal på plass, sier han.

I fase 2 skal kulverten for Hoffselva under E18 skiftes ut, med døgnkontinuerlig drift i fem etapper. Ny kulvert blir montert av 119 elementer. Planen er å være ferdig rundt 10. august. Deretter skal entreprenøren reparere skader i betong og skifte ut elektriske installasjoner, skilt og tavler.

Samtidig som kulverten skiftes ut, skal det bygges nytt anlegg for vaskevann for Sjølystlokket, hvor vannet ledes via en oppsamlingstank pumpes til et sedimenteringsbasseng ved Festningstunnelen.

Oppå selve lokkene skjer det ikke så mye i sammenligning.

Og så har vi Bygdøylokket. Det har det ikke skjedd så mye med foreløpig, men om noen uker braker det løs også der.

Og det hele skal være ferdig 17. november i år.

– Dette er moro

– Vi har en svært god dialog og samarbeid med entreprenør HAB Construction, sier Sæther.

– Vi har ikke god tid, og det er en løsningsorientert og fremoverlent entreprenør som vi trenger på et slikt prosjekt.

HABs folk synes det er moro med et så vidt spesielt prosjekt.

Langt fra noe enkelt prosjekt, men det er noe av moroa, mener både Vegvesenets byggeleder Øyvind Sæther og anleggsleder Per Erik Nord i HAB. Her inne i Sjølystlokket, rett ved kulverten for Hoffselva. <i>Foto:  Bjørn Olav Amundsen</i>
Langt fra noe enkelt prosjekt, men det er noe av moroa, mener både Vegvesenets byggeleder Øyvind Sæther og anleggsleder Per Erik Nord i HAB. Her inne i Sjølystlokket, rett ved kulverten for Hoffselva. Foto:  Bjørn Olav Amundsen

– Dette er ikke hverdagsmat, og handler om et puslespill med svært mange brikker. Det er krevende, men går bra. Vi har en god organisasjon, sier anleggsleder Per Erik Nord i HAB Construction.

– Om noen uker går vi løs på Bygdøylokket, og der skal veibanen senkes. Da går det bedre unna, for da får vi tre angrepspunkter i stedet for bare ett, som vi har nå, sier han.

Ifølge byggeleder Sæther har det ikke dukket opp noe uventet under arbeidet så langt.

– Vi graver i Sjølystlokket og jobber under vann. Litt utras har det vært, men det har vi kontroll på. Nå er to bunndeler av nye elementer på plass i elva, og vi er i ferd med å plasstøpe det elementet som henger fast i eksisterende kulvertkonstruksjon, sier Øyvind Sæther.

Les også

Rett på løsmasser: Ny Randklev bru fundamenteres på samme måte som den som kollapset

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.