Oppdraget gjelder den 2412 meter lange Finnsåstunnelen, den 1549 meter lange Steggjatunnelen og den 658 meter lange Kolnostunnelen som alle ligger langs fylkesvei 53 gjennom Årdal.
Tunnelene ble bygget på på begynnelsen av 80-tallet, og er modne for en omfattende oppgradering.
![3500 personer er sysselsatt på Femern-prosjektet akkurat nå. Her, i tunnelportalen på dansk side, jobber 250 av dem for å få alt klart til det første tunnelelementet skal senkes til havbunnen i fjerde kvartal i år.](https://images.gfx.no/130x87/2840/2840092/portalen%2520dosere%2520IMG_3522.jpg)
Forenkler veien til Tyskland: Verdens lengste senketunnel har egen tunnelfabrikk
Prosjektleder Sveinung Hovland i Statens vegvesen forteller til Veier24 at dette er et utfordrende oppdrag for entreprenørene.
– Her skal alt av eksisterende installasjoner rives ut, inkludert aluminiumsplater og pe-slum. Det skal sprenges nye havarinisjer og graves grøfter på begge sider i tunnelen for elektrisk anlegg og spylevannsledning med sandfangkummer. Og det skal monteres ny vann- og frostsikring, i tillegg til alt som kreves av ny elektronikk knyttet til nødstasjoner, lys og overvåking.
![Finsåstunnelen er med sone 2412 meter den lengste av de tre tunnelen som skal rehabliteres. <i>Foto: Googlemaps</i>](https://images.gfx.no/290x/2492/2492097/Finnsastunnelen.jpg)
Frist for innlevering av tilbud på oppdraget er satt til 16. desember, og Sveinung Hovland forteller at Statens vegvesen skal stå for utlysingen og tilbudsåpningen.
Så blir det fylkets nye vegadministrasjon i fylket Vestland som skal evaluere tilbudene og stå for tildelingen av oppdraget.
Oppstart for den valgte entreprenøren vil dermed bli litt ut i 2020, og alle tre tunnelene skal være ferdig rehabilitert innen utgangen av 2021.
![Hammersborgtunnelen i bakgrunnen skal bygges helt om og blir 100 meter lenger. Elin Hermanstad Havik er Vegvesenets prosjektleder for Ring 1 i Oslo.](https://images.gfx.no/130x87/2845/2845941/6Q6A0300.jpg)
Nå er Ring 1 stengt: – Kan bli svært krevende