tunneler

Rehabilitering: Slår sammen tre tunneler i Årdal til én entreprise

Oppgraderingen av tre fylkesvegtunneler i Årdal er nå lagt ut på anbud. – Et utfordrende oppdrag, sier prosjektlederen.

Kolnostunnelen ligger på fv 53 langs Årdalsfjorden.
Kolnostunnelen ligger på fv 53 langs Årdalsfjorden. Foto: Google maps
Jarle SkoglundJarle Skoglund– Journalist
6. nov. 2019 - 05:00

Oppdraget gjelder den 2412 meter lange Finnsåstunnelen, den 1549 meter lange Steggjatunnelen og den 658 meter lange Kolnostunnelen som alle ligger langs fylkesvei 53 gjennom Årdal.

Tunnelene ble bygget på på begynnelsen av 80-tallet, og er modne for en omfattende oppgradering.

Dagens E45 gjennom Kløfta følger en naturlig elvecanyon. Den skjærer seg dypt ned i fjellet fra Finnmarksvidda mot Alta. Fjellet er dårlig og porøst. Snøskred, sørpeskred og steinras gir ofte stengt vei. Nå skal strekningen legges i tunnel.
Les også:

Vegvesenet lokker med klimagulrot i E45-kontrakt

Prosjektleder Sveinung Hovland i Statens vegvesen forteller til Veier24 at dette er et utfordrende oppdrag for entreprenørene.

– Her skal alt av eksisterende installasjoner rives ut, inkludert aluminiumsplater og pe-slum. Det skal sprenges nye havarinisjer og graves grøfter på begge sider i tunnelen for elektrisk anlegg og spylevannsledning med sandfangkummer. Og det skal monteres ny vann- og frostsikring, i tillegg til alt som kreves av ny elektronikk knyttet til nødstasjoner, lys og overvåking.

Finsåstunnelen er med sone 2412 meter den lengste av de tre tunnelen som skal rehabliteres. Foto:  Googlemaps
Finsåstunnelen er med sone 2412 meter den lengste av de tre tunnelen som skal rehabliteres. Foto:  Googlemaps

Frist for innlevering av tilbud på oppdraget er satt til 16. desember, og Sveinung Hovland forteller at Statens vegvesen skal stå for utlysingen og tilbudsåpningen.

Så blir det fylkets nye vegadministrasjon i fylket Vestland som skal evaluere tilbudene og stå for tildelingen av oppdraget.

Oppstart for den valgte entreprenøren vil dermed bli litt ut i 2020, og alle tre tunnelene skal være ferdig rehabilitert innen utgangen av 2021.

Drotningsviktunnelen sett fra Drotningsvik. Gjennomslaget kom omkring 50 meter inn i tunnelen midt i bildet. Til venstre er gang- og sykkeltunnelen.
Les også:

Siste salve i den lengste veitunnelen i Sotrasambandet

Kommentarer
Du må være innlogget hos Ifrågasätt for å kommentere. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto. Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn.