Mandag ble det klart at regjeringen bidrar med 6 milliarder kroner til den nye Fornebubanen. Illustrasjonen viser Skøyen stasjon på Fornebubanen som blir på 8,1 km med en reisetid på bare 12 minutter fra Majorstuen til Fornebu.
Mandag ble det klart at regjeringen bidrar med 6 milliarder kroner til den nye Fornebubanen. Illustrasjonen viser Skøyen stasjon på Fornebubanen som blir på 8,1 km med en reisetid på bare 12 minutter fra Majorstuen til Fornebu. (Bilde: Ruter)

NASJONAL TRANSPORTPLAN NTP

Regjeringen varsler 23,7 milliarder til ytterligere tre samferdselsprosjekter

Inkludert Fornebubanen.

Regjeringen fortsetter å love milliarder til gigantprosjekter i Nasjonal transportplan. Mandag var turen kommet til Møreaksen, Fornebubanen og Hålogalandsvegen.
 

Nasjonal Transportplan (NTP) for 2018 til 2029 legges fram for Stortinget før påske, men representanter for samarbeidspartiene har i mange dager allerede reist landet rundt for å presentere enkelte detaljer.

Fakta om hva som er kjent om innholdet i ny Nasjonal transportplan

* Transportplanen en ramme på 928,7 milliarder kroner ifølge flere medier. Regjeringen opererer med rundt 1.000 milliarder (1 billion) kroner.

* De settes av rundt 16 milliarder kroner i planperioden til ny Oslotunnel for jernbanen, som skal stå klar i 2032.

* Etter at den nye tunnelen er ferdig, skal også hele Intercity-triangelet på Østlandet være klart.

* De borgerlige partiene gir også grønt lys til bygging av dobbeltspor på det ytre Intercity-triangelet helt til Lillehammer, Halden og Skien. Prislappen for dette er 52 milliarder kroner.

* Det skal bygges dobbeltspor på Sørlandsbanen. Denne utbyggingen settes i sammenheng med planer om en sammenkobling mellom Sørlandsbanen og Vestfoldbanen, ifølge Fædrelandsvennen.

* Ifølge NRK settes det av 3,6 milliarder kroner til Trønderbanen og Meråkerbanen, i en satsing der elektrifisering er hovedmoment.

* Regjeringen vil bruke 6,5 milliarder kroner til elektrifisering av strekninger i Innlandet, bygging av nye godsterminaler og å bedre kapasiteten for godstransport.

* Det blir også bygging av Ringeriksbanen. Prislappen er på om lag 20 milliarder kroner, ifølge Bergens Tidende.

* Det blir dobbeltspor på jernbanen mellom Arna og Stanghelle på Bergensbanen.

(NTB)

Ferjefri E39

På ferjekaia i Molde mandag kunne Frps Harald Tom Nesvik og Høyres Helge Orten fortelle at regjeringen setter av to milliarder kroner til den såkalte Møreaksen i den første seksårsperioden. Møreaksen innebærer ferjefri E39 fra Ålesund via Molde til Kristiansund. Seks milliarder kroner settes av i den siste perioden, skriver Romsdals Budstikke.

Politikerne er imidlertid enige om å prioritere E136 gjennom Romsdalen først, så Møreaksen, og deretter brusambandet Hafast i Sulafjorden.

På en pressekonferanse på fylkesgrensen mellom Nordland og Troms kunne statssekretær og førstekandidat i Nordland Frp Kjell-Børge Freiberg mandag fortelle at regjeringen foreslår 8,7 milliarder kroner til den 150 kilometer lange Hålogalandsvegen, melder Harstad Tidende og NRK.

6 milliarder til Fornebubanen

På Fornebu i Bærum på grensen mot Oslo var også regjeringspartiene representert på en pressekonferanse mandag. Venstres Abid Raja kunne fortelle at samarbeidspartiene er blitt enige om å legge inn 6 milliarder kroner til Fornebubanen i NTP, skriver Budstikka. Det er riktignok bare halve kostnaden. Resten skal finansieres gjennom Oslopakke 3.

Fornebubanen er en planlagt T-banestrekning som skal knytte Fornebu i Bærum til Oslos T-banenett via Lysaker og Skøyen til Majorstuen.

Kommentarer (1)

Kommentarer (1)