CO₂-prising og klimagassutslipp fra shipping

Rederiforbundets president: CO₂-prising eneste som vil kutte utslipp fra shipping

Klimagasser og helseskadelige utslipp fra verdens rundt 80.000 skip må drastisk ned. IMO-mål om 50 prosent kutt i absolutte utslipp av klimagasser innen 2050, kommer ikke uten at det tas tøffe beslutninger med dramatiske konsekvenser for valg av drivstoff i framtida.

Torvald Klaveness har flere kombinasjonsskip som har frakt begge veier og dermed 40 prosent lavere CO₂-utslipp enn et standard bulkskip. Herer MV Balboa (2016) ved kai med stengte luker. Skipet er på 80.500 dødvekttonn.
Torvald Klaveness har flere kombinasjonsskip som har frakt begge veier og dermed 40 prosent lavere CO₂-utslipp enn et standard bulkskip. Herer MV Balboa (2016) ved kai med stengte luker. Skipet er på 80.500 dødvekttonn. (Bilde: Torvald Klaveness)

Klimagasser og helseskadelige utslipp fra verdens rundt 80.000 skip må drastisk ned. IMO-mål om 50 prosent kutt i absolutte utslipp av klimagasser innen 2050, kommer ikke uten at det tas tøffe beslutninger med dramatiske konsekvenser for valg av drivstoff i framtida.

President i Rederiforbundet og administrerende direktør i Torvald Klaveness rederi, Lasse Kristoffersen, er klokkeklar – det må kraftigere lut til for å møte IMO-ambisjonene om klimagassutslipp.

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå