Airthings

Radon-suksess for norske Airthings: Omsetter for 150 millioner og eksporterer 90 prosent

Omsetter for 150 millioner og eksporterer 90 prosent.

Nyhet: Airthings benytter CES 20202 til å lansere en ny hub for boliger med mange klimasensorer.
Nyhet: Airthings benytter CES 20202 til å lansere en ny hub for boliger med mange klimasensorer. (Foto: Airthings )

Omsetter for 150 millioner og eksporterer 90 prosent.

Hei, dette er en Ekstra-sak som noen har delt med deg.
Lyst til å lese mer? Få fri tilgang for kun 235,- i måneden.
Bli Ekstra-abonnent »

Las Vegas/CES: USA har alltid vært et viktig marked for norske Airthings. Gjennom mange år har de utviklet den unike radonsensoren sin til å bli en sensorplattform for inneklima. I fjor nådde selskapet en omsetning på nesten 150 millioner kroner og en eksportandel på over 90 prosent.

– Eksporten hadde vært større om ikke salget i Norge hadde tatt seg opp så kraftig, men vi kan jo ikke kalle det et problem, sier Airthings-sjef Øyvind Birkenes.

Han er som vanlig på plass på CES i Las Vegas for å møte kunder, inngå avtaler og svare på spørsmål fra journalister. Selskapet har fått mye omtale rundt produktene sine ved å være på CES.

Airthings har vokst til kraftig og er nå representert i München, London, Chicago, Florida, Bergen i tillegg til hovedkontoret som ligger i Oslo.

– Nå har vi folk fra 20 ulike nasjonaliteter ansatt og det kommer til å bli flere, sier Birkenes.

Se Birkenes fortelle om bakgrunnen for suksessen her:

 

Les også

Radonsensor 2.0

Ny radonsensor: Dette er en ny generasjon radonsensor som Airthings har utviklet. Den er mindre, bedre og mer kostnadseffektiv. Foto: Airthings

– Det er mange konkurrenter som arbeider med inneklima, men vi er unike fordi vi også kan tilby informasjon om radon. Mange har prøvd, men ingen har klart det ennå. Nå har vi klart å bygge en enda bedre radonsensor som er mindre, mer integrert, og som vil gi oss et ytterligere forsprang på konkurrentene. Vi er veldig takknemlige for den støtten vi har fått fra Innovasjon Norge til denne utviklingen, sier han.

Airthings har heller ikke gått i den fristende fella det er å utvide produktspekteret altfor mye.

– Vi ser at flere som jobber med inneklima prøver å gape over for mye og det da er det fare for at de vanner ut de tekniske ressursene sine for mye. Det er ikke bra når du selger produkter som blir veldig forsinket i forhold til hva du lover. Vi har vært trofaste mot ideen vår og utvider sakte, men sikkert.

Hjemmehub

Airthings bruker messer om CES og IFA til å lansere nye produkter. Nyheten på CES er en ny hub for hjemmebruk.

Stadig flere kjøper flere Airthings-sensorer og monterer dem i ulike rom. Huben tar imot informasjon fra alle sammen og holder kontakten med Airthings' nettskyplattform.

Her aggregeres den til en oversikt over boligen til brukerne og hvordan klimasituasjonen er i de ulike rommene i øyeblikket og over tid. Huben vil selges i Norge for 790 kroner og kobles til Ethernet.

– Det er viktig å ha et eget lukket system, slik som vi har, for å ha kontroll på dataene og kunne garantere sikkerheten. Men nå når Apple, Google og de andre store har gått sammen om en felles plattform for smarte hjem tror jeg det kan blir enklere for oss i fremtiden å integrere våre data i fellesapper som folk gjerne vil ha, sier Birkenes.

Les også

Kommentarer (0)

Kommentarer (0)

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå