Posten blir helelektrisk på Svalbard – setter inn verdens nordligste el-lastebil

– Får man det til på Svalbard, kan man vel få det til hvor som helst, sier Kenneth Tjønndal Pettersen, pressesjef i Posten.

Posten blir helelektrisk på Svalbard – setter inn verdens nordligste el-lastebil
Den elektriske lastebilen fra Scania klarte seg fint i ned i tjue minusgrader. Foto: Ole Berg-Rusten

El-lastebilen som Posten nå setter i drift på Svalbard, blir verdens nordligste i sitt slag. Men den blir ikke alene om å ha elektrisk drivlinje på øygruppen:

– Nå er vi der at vi kun har elektriske kjøretøy på Svalbard. All distribusjon skjer nå med fossilfrie kjøretøy, sier pressesjef Kenneth Tjønndal Pettersen i Posten til NTB.

Den siste brikken som skulle på plass, var en lastebil som kunne takle de røffe forholdene og den ekstreme kulden. Det har de nå funnet i en Scania-lastebil som har vist seg å fungere fint selv i temperaturer under 20 minusgrader.

– Foran oss har vi en lastebil på 19 tonn, som nå settes inn i ordinær drift etter at vi har testet den i arktiske forhold i en måned. Den har levert på forventningene, så nå blir den stående her oppe. Så det blir verdens nordligste elektriske lastebil i drift.

Lades på kullkraft

Han viste fram den nye bilen torsdag morgen – med Svalbards berømte isbjørnskilt i forgrunnen. Bilen skal frakte pakker, brev og gods mellom flyplassen, postterminalen og postkontoret i Longyearbyen – en relativt kort rute.

– Nå har vi en fossilfri kjøretøypark. Så er det selvfølgelig en utfordring hvor energikilden kommer fra her oppe, men det er en jobb som er større enn det Posten kan gjøre på egen kjøl. Men både kjøretøyene våre og hele terminalen vår på Svalbard er fullelektrisk, sier Pettersen.

Han sikter til at Longyearbyen fortsatt forsynes med strøm fra kullkraftverk – noe som etter planen skal fases ut fra 2023.

Posten har satt en elektrisk 19-tonns lastebil fra Scania i drift på Svalbard. Her foran de elektriske varebilene som Post4en har i drift på øygruppen.
Postens elektriske 19-tonns lastebil (t.h.). Bak denne tre elektriske varebiler som Posten har i drift på øygruppen. Foto: Scania

Det nye bil-tilskuddet har vært gjennom omfattende testing. Først ble lastebilen prøvd på Østlandet. Så kjørte Posten den 1600 kilometer opp til Tromsø.

– Den skulle over Saltfjellet, noe vi var veldig spente på. Samtidig ønsket vi å avdekke ladeinfrastrukturen for tyngre kjøretøy. Alt var fint til vi begynte å passere Nord-Trøndelag. Da var ikke ladeinfrastrukturen spesielt god, men kjøretøyet fungerte som bare det.

Fastlandet neste

Etter noen måneder i drift i Tromsø, valgte Posten å teste lastebilen på Svalbard, hvor det nå altså er besluttet at den blir værende.

– Får man det til på Svalbard, kan man vel få det til hvor som helst, sier Pettersen til TU. 

Svalbard er riktignok kaldt, men kan ikke skilte med et veinett som utløser enorm rekkeviddeangst. Lastebilen vil bevege seg i og rundt Longyearbyen i driftsperioden.

Lastebilen skal frakte pakker og gods, heriblant mat, til Svalbards butikker. Lading unnagjør den på terminalen til Bring.

Den gamle fossil-lastebilen har blitt beholdt som reserveløsning. Den måtte bare inn igjen da el-lastebilen skulle bytte en kabel, forteller Pettersen.

Har bestilt 65 elektriske lastebiler

På fastlandet er det ennå et stykke å gå før Posten blir fossilfrie. Ved inngangen av året hadde 37 prosent av alle Postens kjøretøy ikke-fossil drivlinje.

Utskiftingen av de tyngre kjøretøyene startet for ett år siden. Totalt har de fem elektriske lastebiler og 65 nye el-lastebiler i bestilling, forteller pressesjefen.

Målet er at 100 prosent av varebilene og 80 prosent av lastebilene i Postens besittelse skal være fossilfrie innen 2030. 

Les også