MARITIM

Politiet nærmer seg en beslutning i KNM Helge Ingstad-saken

Tre personer er mistenkt etter fregattforliset – etterforskningen er snart over, sier påtaleansvarlig.

KNM Helge Ingstad sank i Hjeltefjorden i Hordaland og ble slept inn mot land 8. november.
KNM Helge Ingstad sank i Hjeltefjorden i Hordaland og ble slept inn mot land 8. november. Foto: Forsvaret
26. aug. 2019 - 10:32

Det var 8. november 2018 at fregatten KNM Helge Ingstad kolliderte med tankbåten Sola TS og sank i Hjeltefjorden i Hordaland.

Politiet har tre mistenkte i saken: Losen på Sola TS, vaktsjefen på KNM Helge Ingstad og en person ved trafikksentralen på Fedje.

Politiet uttalte først at de regnet med å fullføre etterforskningen og ta en påtalemessig beslutning før sommeren. Den fristen blåste de.

Påtaleansvarlig Ole Bjørn Mevatne sier til TU mandag at etterforskningen snart er over.

– Det er svært lite etterforskning som gjenstår, sier han.

Mevatne sier det er usikkert hvorvidt de vil vente med å ta en påtalemessig beslutning til havarikommisjonen er ferdig med sin endelige rapport.

– Det er ikke gitt at vi vil vente helt til november da kommisjonen skal levere sin rapport. Siden det er mange aktører involvert i saken, er det foreløpig vanskelig å si nøyaktig når vi er klare til å ta en beslutning, sier Mevatne.

Danmarks forsvarssjef Flemming Lentfer (i midten) er sparket. Her er han sammen med Sverige og Finlands daværende forsvarssjefer Jonas Haggren (t.v.) og Timo Kivinen (t.h.) i 2022.
Les også

Danmarks forsvarssjef sparkes

Losen, vaktsjefen og trafikksentralen

Politiet har tre mistenkte i saken.

Losen på tankskipet har vært mistenkt for brudd på navigasjonsreglene nærmest fra første stund. Reglene som kan ha blitt brutt går blant annet ut på om skipet lå riktig i farvannet og ga riktig signal til KNM Helge Ingstad som kom imot.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Schneider Electric
Forenkler bærekraftsrapportering i datasentre
Forenkler bærekraftsrapportering i datasentre

Den mistenkte på fregatten er vaktsjefen som var ansvarlig på broen da kollisjonen fant sted.

Personen ved trafikksentralen på Fedje skal være mistenkt for uforstand i tjenesten.

Avdelingsdirektør i Havarikommisjonen Dag Sverre Liseth leder granskingen og har lovet å holde seg innenfor sine egne retningslinjer om å levere rapport senest 12 måneder etter ulykken.

Hans lovnad er å levere en helt eller nesten ferdig rapport nøyaktig på årsdagen for ulykken, 8. november.

TU spurte han i mai om hvorfor det tar et helt år å ferdigstille rapporten. Svaret lød som følger:

– Hvis dette kun handlet om å finne hendelsesforløpet og de direkte sammenhengene mellom hva som skjedde rundt ulykken, ville ikke dette tatt lang tid. Det krevende arbeidet er å finne de bakenforliggende årsakene, som skal bidra til læring og at dette ikke skjer igjen, sa Liseth.

Ekstern gransking av bergingen

I tillegg til politiets og havarikommisjonens etterforskninger vedtok Stortinget i mai en egen ekstern gransking fregatt-bergingen.

Regjeringen bestemte i juni at fregatten ikke vil bli reparert. De ser heller på mulighetene for å erstatte fregatten, uten å ha noen løsning klar.

Ifølge Forsvarsmateriell sine utregninger ville det kostet mellom 12 og 14 milliarder kroner å reparere fregatten, mens en flunkende ny fregatt anslo de til mellom 11 og 12 milliarder.

Tre personer omkom i trafikkulykken der en personbil kjørte over i motgående kjørefelt i Stange i fjor.
Les også

Havarikommisjonen: Dette kunne forhindret dødsulykke

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.