Illustrasjon av autopiloten til Boeing 777, som Havarikommisjonen slår fast at pilotene ikke kunne godt nok.
Illustrasjon av autopiloten til Boeing 777, som Havarikommisjonen slår fast at pilotene ikke kunne godt nok. (Bilde: FlightGear wiki)

BOEING 777 AUTOPILOT

Pilotene forstod ikke autopiloten da flyet styrtet i San Francisco

Det slår Havarikommisjonen fast.

Washington: Pilotene i Asiana-flyet som krasjlandet på flyplassen i San Francisco i fjor, stolte for mye på et system de ikke forsto, fastslår havarikommisjonen.

Tre personer mistet livet da flyet styrtet under landing. Det var den første dødelige ulykken med et passasjerfly i USA på fire år.

Christopher Hart som leder transportsikkerhetskommisjonen i USA, forklarte seg tirsdag i en høring som skal få klarhet i hva som faktisk skjedde i ulykken.

– En Boeing 777 er en av de mest sofistikerte og automatiserte flyene i bransjen. Men jo mer komplisert det automatiske systemet blir, jo mer utfordrende blir det å sikre at pilotene forstår det tilfredsstillende, sier Hart.

– I dette tilfellet stolte mannskapet for mye på et automatisert system de ikke fullt ut forsto. Som et resultat av dette hadde de for lav hastighet og krasjet inn i sjøveggen på enden av rullebanen, sier Hart.

187 personer ble skadd i ulykken. Alle de tre som døde var unge, kinesiske kvinner. En av dem døde av skadene hun fikk da hun ble påkjørt av en brannbil under evakueringen.

Les også:

Kongsberg-AUV på leting etter MH370

Tesla gir fra seg alle sine patenter

Snart skal det pussige Airbus-flyet feires  

Nyhet! 50% mer innhold i TU Ekstra til lavere pris!

Få 700,- i rabatt

Bestill innen 1. september