Illustrasjon av autopiloten til Boeing 777, som Havarikommisjonen slår fast at pilotene ikke kunne godt nok. (Bilde: FlightGear wiki)

BOEING 777 AUTOPILOT

Pilotene forstod ikke autopiloten da flyet styrtet i San Francisco

Det slår Havarikommisjonen fast.

Washington: Pilotene i Asiana-flyet som krasjlandet på flyplassen i San Francisco i fjor, stolte for mye på et system de ikke forsto, fastslår havarikommisjonen.

Tre personer mistet livet da flyet styrtet under landing. Det var den første dødelige ulykken med et passasjerfly i USA på fire år.

Christopher Hart som leder transportsikkerhetskommisjonen i USA, forklarte seg tirsdag i en høring som skal få klarhet i hva som faktisk skjedde i ulykken.

– En Boeing 777 er en av de mest sofistikerte og automatiserte flyene i bransjen. Men jo mer komplisert det automatiske systemet blir, jo mer utfordrende blir det å sikre at pilotene forstår det tilfredsstillende, sier Hart.

– I dette tilfellet stolte mannskapet for mye på et automatisert system de ikke fullt ut forsto. Som et resultat av dette hadde de for lav hastighet og krasjet inn i sjøveggen på enden av rullebanen, sier Hart.

187 personer ble skadd i ulykken. Alle de tre som døde var unge, kinesiske kvinner. En av dem døde av skadene hun fikk da hun ble påkjørt av en brannbil under evakueringen.

Les også:

Kongsberg-AUV på leting etter MH370

Tesla gir fra seg alle sine patenter

Snart skal det pussige Airbus-flyet feires