Ukjent: Slike varmepumper er det få som forbinder med Panasonic i Norge. Nå vil selskapet prøve seg på proffmarkedet også i Norge. Varmepumpen på bildet er installert i det tyske mijøverndepartementet sammen med et større solcelleanlegg. (Bilde: Panasonic)

PANASONIC

Panasonic vil ta det norske proffmarkedet for varmepumper

Panasonic

  • Japansk elektronikkselskap stiftet i 1918.
  • Frem til oktober 2008 het selskapet Matsushita Electric Industrial Co, deretter Panasonic.
  • Selskapet omsatte i 2013 for 75.8 milliarder amerikanske dollar.
  • Panasonic hadde 293 742 ansatte i mars 2013.

Kilde: Wikipedia

– Vi skal ikke selge bokser eller produkter. Vi skal selge løsninger. Jeg sier til folkene mine at de må vente med produktkatalogen. Først skal vi vite hvilke behov kunden har.

Snakke med kundene

Det sier Ed Wilkes, country manager for de nordiske landene i Panasonic.

Han ble hentet fra Siemens for et år siden, og jobber fra Stockholm.

Nå har han kastet sine øyne på det norske byggmarkedet. Han vil endre måten selskapet har forholdt seg til proffkundene på.

– Tidligere har vi gjort litt mot leverandører, men vi har i liten grad snakket med kundene. Nå skal vi snakke med kundene.

Les også: 40 prosent av varmepumpeinstallatørene driver ulovlig

Ser etter nøkkelpartnere

For Wilkes er kundene her det samme som byggherrer, arkitekter, rådgivere og brukere.

Han ønsker å komme inn på det norske markedet med varme, kjøling, lys og sikkerhetsprodukter.

Wilkes sier han ikke har satt seg mål om markedsandeler, men at veksten skal være "sustainable".

– Vi skal finne nøkkelpartnere vi kan stole på, og som stoler på oss. Ennå har vi ikke signert noen avtaler, men vi er i samtaler med Godt & Varmt i Bergen og Norpe i Oslo.

Les også: Nå skal de beste varmepumpe-rådgiverne frem i lyset

Søker: Ed Wilkes, country manager for Panasonic i Norge, Sverige, Danmark og de baltiske landene vil inn på proffmarkedet i Norge. Nå jobber han med å finne samarbeidspartnere. Joachim Seehusen

Fra forbruker til proff

Fra Wilkes sitt ståsted er det Mitsubishi og Daikin som er de største konkurrentene.

Han mener selskapet har en fordel gjennom at navnet er kjent fra forbrukerprodukter og at det skal gjøre det lettere å komme inn på proffmarkedet enn om navnet var ukjent.

Han begrunner satsingen på Norge med at de har gjort suksess i det øvrige Europa, og at de henger litt etter i de nordiske landene.

– Markedet er her, vi er ikke for sent ute selv om vi kommer sent. Norge ligger for oss om lag et år bak satsingen i Sverige. Vi åpner nå et helt nytt marked for oss, sier Wilkes.

Les også:

Billig strøm betyr færre varmepumper

Nå får varmepumpene minstekrav til energieffektivitet

– Norske ingeniører kan for lite om varmepumper