Prosjekter

På fredag ble prosjektet vedtatt i Stortinget - nå lyses første kontrakt ut

Statens vegvesen er startklare, og lyser entreprisen for de forberedende arbeidene på Ramstadsletta nå ut. Kontrakten er en utførelsesentreprise.

To  forberedende entrepriser skal lyses ut før selve hovedentreprisen av E18 Vestkorridoren starter.
To forberedende entrepriser skal lyses ut før selve hovedentreprisen av E18 Vestkorridoren starter. Bilde: Statens Vegvesen
Jarle SkoglundJarle Skoglund– Journalist
22. juni 2020 - 10:04

Entreprisen er den første av to entrepriser med forberedende arbeider før selve hovedutbyggingen av E18 Vestkorridoren starter. Den andre entreprisen med forberedende arbeider på Strand lyses ut i løpet av høsten 2020.

Bergarbeid ved framtidige Skøyen stasjon. En av inngangene som fører folk ned til t-banen.
Les også:

Forsinkelser og kostnadssprekk på Fornebubanen: – Har ikke klart å få opp den produksjonstakten vi ønsker

Oppstart allerede i vinter

Med utlysning i slutten av juni 2020 planlegger prosjektet å inngå denne kontrakten i november 2020. Planlagt oppstart av anleggsarbeidene er vinteren 2020/2021.

– Dette er en forberedende entreprise som i hovedsak består av rivearbeider, boring av VA-ledning og bygging av støttemur (rørspunt) mot jernbanen. Entreprisen skal gjøre klart til arbeidene med Høviktunnelen som kommer etterpå, forteller byggeleder Katinka Stenstad.

Arbeidene vil pågå i vel et år. Arbeidene med rørspunt krever stans i togtrafikken vest for Høvik stasjon, så det vil foregå arbeider hele neste sommer.

Tide har allerede flere Yutong-busser i Bergen.
Les også:

Stadig økende: Nå er det 1268 kinesiske busser på vei til Norge

Forutsetter enighet om lånegaranti

Stortinget godkjente bompengeproposisjon 38 S fredag 19. juni. Utlysningen av dette oppdraget forutsetter enighet om lokal lånegaranti. 

Samtidig lyser vi ut oppdrag på setningsmålinger av bygninger og konstruksjoner i området for første utbyggingsetappe av E18 Vestkorridoren.

Konsekvenser av justering av byggeplan som ble vedtatt i Stortinget utredes for de øvrige entrepriser i løpet av sommeren. Dette gjelder også grunnerverv, regulering og omregulering.

Her kommer det ny, stor rundkjøring under E39 etter hvert. Fv. prosjektlederen i Eiffage, Leonel Galis, og Vegvesenets prosjektleder Jan-Helge Egeland.
Les også:

– Det mest kompliserte veiprosjektet

Kommentarer
Du må være innlogget hos Ifrågasätt for å kommentere. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto. Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn.