NYE UTFORDRINGER: Geir Isaksen vil nok møte mange flere kritiske spørsmål fra journalister når han starter som konsernsjef i NSB enn de han fikk da han ble presentert for pressen på Oslo S i dag. (Bilde: Mona Strande)

– Oslo-området er viktigst

Klokken 12 i dag undertegnet den nåværende Cermaq-sjefen kontrakten som gir ham konsernsjef-tittelen i NSB.

Bare en time senere møtte han pressen og måtte gi sine første svar om norsk jernbane, noe som ligger langt fra spørsmål om fiskeoppdrett og fiskefôr – som er Cermaqs industriområde.

Bakgrunn: Her er den nye NSB-sjefen

Sårbart i Oslo-området

– Min største motivasjon for å ta denne jobben har vært NSBs viktige posisjon i samfunnet. Det er viktig for Norge at NSB fungerer, og vi er avhengige av et fungerende kollektivtilbud, sier Isaksen.

Selv om han selv pendler til Oslo fra Kolbotn, har ikke tog vært hans prioriterte framkomstmiddel til nå: Han tar ekspressbuss om vinteren (fordi busstoppet er to minutter fra huset, og jernbanestasjonen 15 minutter unna), og kjører motorsykkel om sommeren.

– Jeg kommer nok til å ta litt mer tog om vinteren framover, men motorsykkelen gir jeg ikke opp, sier han.

Les også: NSB tjener mest på buss

Isaksen mener uansett at togtrafikken må prioriteres enda høyere i NSB:

– Det må gjøres gjennom bedre punktlighet og økt kapasitet. Jeg mener vi må begynne der vi er mest utsatt og sårbare, og det er i Oslo-området.

– Hvordan kan man bedre punktligheten?

– Det er mange tiltak som skal til, men det er en kombinasjon av bedre materiell, stor arbeidsinnsats og økte bevilgninger.

Det nære først

Hvor viktig er samarbeidet med Jernbaneverket for NSBs posisjon?

– Det er veldig viktig at vi har en god og åpen dialog. En satsing på jernbanen kan aldri bli vellykket uten et godt samarbeid.

– Er du for eller mot høyhastighetstog?

– Jeg har ingen forutsetninger for å uttale meg om høyhastighetstog ennå, og jeg tror også det er lurt at jeg avventer den pågående utredningen før jeg uttaler meg om det temaet, sier Isaksen.

– Men mener du høyhastighetstog til Europa eller inter-city-tog i Norge er viktigst?

– Jeg mener det viktigste er at vi får fraktet folk til og fra jobben. Vi må begynne med å løse de nære problemene for å få noen gevinst av en videre utbygging, sier den ferske konsernsjefen.

Les også:

- Høyhastighet vil løse togkrisen

Høyhastighet er ofte oppskrytt

Tung prosess

Styreleder i NSB, Ingeborg Moen Borgerud, innrømmer at prosessen med å finne en erstatter etter Einar Enger har vært krevende.

Les også: Einar Enger går av

De har hatt maks fem navn på den offisielle søkerlisten, og blant disse fem har flere navn hoppet ut og inn i løpet av vinteren og våren.

– Det er ingen hemmelighet at vi har jobbet aktivt for å få med oss flere, og at vi har vært nødt til å motivere personer vi ønsker som konsernsjef spesielt, sier Borgerud, og bekrefter at Isaksen ikke har søkt selv, men er en de har jobbet hardt for å få med i prosessen.

Les også: Tre vil bli NSB-sjef

– Klok og fornuftig

Hun er godt fornøyd med å endelig ha den nye konsernsjefen på plass:

– Nå får vi en konsernsjef med gode lederegenskaper, dokumenterte resultater å vise til i Cermaq og evnen til å motivere. Han har også den viktige samfunnsforståelsen vi er ute etter, og han er klok og fornuftig. Det mener vi er nødvendig. Ikke minst for å få til et godt samarbeid med Jernbaneverket, sier Borgerud til Teknisk Ukeblad.

Arne Fosen fortsetter som konstituert konsernsjef til Geir Isaksen kan begynne. Isaksen har tre måneders oppsigelsestid i Cermaq, og vil starte i NSB senest 1. oktober.

Les også: Arne Fosen midlertidig konsernsjef i NSB