SLÅR TILBAKE: - Det er oppsiktsvekkende at Frp kritiserer Høyre for veipolitikken vår når de vil samarbeide med oss, sier samferdselspolitisk talsmann Øyvind Halleraker, her sammen med partileder i Høyre, Erna Solberg. (Bilde: bruker 123, iStockphoto)

– Oppsiktsvekkende at Frp kritiserer Høyre

  • Bygg

Teknisk Ukeblad skrev torsdag om opposisjonsstriden mellom Frp og Høyre rundt veiutbygging. Ifølge Øyvind Halleraker, samferdselspolitisk talsmann i Høyre, tar Bård Hoksrud feil – Høyre bløffer om firefeltsvei .

– I Høyres nylig vedtatte trafikksikkerhetsplan kommer det frem at det skal bygges smal firefelts motorvei på veier hvor det er en årsdøgntrafikk (ÅDT) mellom 8000 og 15000 biler som er dagens innslagspunkt for motorveibygging. Dette gjelder også på E18-parsellen mellom Melleby og Momarken i Østfold, sier Halleraker til Teknisk Ukeblad.

Les også: – Høyre bløffer om firefeltsvei

To- og trefeltsvei

Han legger til at Høyre Åpner for midtrekkverk på flere veier med en ÅDT på 6000 biler, det vil si to- og trefeltsvei vekselsvis.

– På lengre sikt vil vi også ha midtdelere der hvor det er en ÅDT på 4000 biler, sier Halleraker.

Les også: – Færre MC-døde med vaierrekkverk

– Mangler finansieringsløsning

Han stiller seg undrende til at Frp vil kritisere Høyre for partiets veiforslag.

– Når det gjelder Frps forslag for bygging av E18 mellom Melleby og Momarken, så manglet også denne gang forslaget en finansieringsløsning. Stortinget var i denne saken invitert til å gi tilslutning til finansieringsopplegget for utbyggingen som innebar bompenger. Derfor måtte saken opp i Stortinget, sier Halleraker.

Bare én AutoPASS-sluse på E6: Tenkte ikke på stadig flere AutoPASS-brukere

– Oppsiktsvekkende

Han mener utspillet fra Frp-politikeren er merkelig.

– Frp står alltid alene om å presentere løsninger uten at det ligger en finansiering til grunn. Det er ganske oppsiktsvekkende at et parti som tar sikte på å samarbeide med Høyre, kritiserer oss på det grunnlaget Hoksrud og Frp gjør når det faktisk innebærer at vi får bygget flere sikre og fremkommelige flerfeltsveier i Norge, sier Øyvind Halleraker.

Les også: Veiinvesteringer tilsvarende en snau kilometer motorvei