MONNER IKKE: Revidert statsbudsjett skal gi 110 millioner kroner ekstra til enkelte trafikksikkerhetstiltak. Det blir ikke penger til bedre veistandard. (Bilde: Truls Tunmo)
LER AV REGJERINGEN: - I anstendighetens navn hadde jeg i alle fall forventet at de hadde lagt inn ekstra midler til asfaltering for å kompensere høyere asfaltpriser, sier Hoksrud. (Bilde: David Lande)

Veiinvesteringer tilsvarende en snau kilometer motorvei

  • Bygg

Dette kommer frem i det reviderte statsbudsjettet som ble lagt frem i formiddag.

– Alt for lite. Dette tilsvarer ca 0,5 promille av samferdselsbudsjettet i Norge som er latterlig lavt, sier Frp-politiker Bård Hoksrud i Transportkomiteen på Stortinget til Teknisk Ukeblad.

– Dette betyr at det blir mindre penger til asfalt en forutsatt på grunn av høyere oljepris. I anstendighetens navn hadde jeg i alle fall forventet at de hadde lagt inn ekstra midler til asfaltering for å kompensere høyere asfaltpriser, sier Hoksrud.





– Ikke nok midtdelere

Han sier at det blant annet ikke blir etablert midtdelere på E8 i Levangsdalen i Troms, en ulykkesbelastet strekning.

– Heller ikke på E39 ved Flekkefjord blir det midtdelere. Her har mange mistet livet, i tillegg til mange alvorlige ulykker med hardt skadde. Det har vært utøvet hardt lokalt press for å få midtdelere her, men dette har ikke regjeringen tatt hensyn til. Dette burde de ha gjort med de ekstra oljeinntektene landet har, sier Hoksrud.





– Katastrofalt dårlig

Også samferdselspolitisk talsmann i Høyre, Øyvind Halleraker, er skuffet over regjeringens disposisjoner.

– Vel 100 millioner kroner til veiinvesteringer er katastrofalt dårlig. Folk rundt omkring snakker snart ikke om annet enn hvor dårlig veiene er, sier Halleraker til Teknisk Ukeblad.

Han mener at veiutfordringen til fylkene blir for stor.





– Ingen ende på problemene

– Fylkene har fått ansvaret for 44000 kilometer vei, tidligere hadde de 17000 kilometer vei å forvalte. De er nå Norges desidert største veieier med et gedigent ansvar. Vi ser ikke noen ende på hvordan Norge skal kunne få bukt med veiforfallet, sier Halleraker.

Han hevder forfallet med dagens utbedringstakt ikke kan tas igjen på mindre enn ca 90 år.

– Ja, det ligger i denne størrelsesorden. Dette går bare ikke an. Myndighetene har et ansvar for å holde veiene ved like, og det er de ikke i nærheten av å gjøre. Det må mininimum to milliarder kroner mer til vei årlig enn det som er satt av i statsbudsjettet. Da hadde vi greid å ta igjen etterslepet på 12-15 år, sier Halleraker.





– Helt greit

Freddy de Reuter (Ap) i Transportkomiteen på Stortinget sier:

– Pengene er først og fremst tiltenkt trafikksikkerhetstiltak. Dette er et revidert budsjett, og de store veiinvesteringene synes jeg at bør gjøres gjennom statsbudsjettet, ikke i revidert. Dette er helt greit, sier de Reuter til Teknisk Ukeblad.