TUNNELER

Oppgraderingen av to trafikktunge tunneler i Bergen er avlyst inntil videre

Tilbudet fra AF Gruppen ble for dyrt. Nå må Vegvesenet tenke om igjen.

Både Damsgårdstunnelen (bildet) og Nygårdstunnelen er toløpstunneler med to felt i hver retning, og noen av Bergens mest trafikkerte veistrekninger.
Både Damsgårdstunnelen (bildet) og Nygårdstunnelen er toløpstunneler med to felt i hver retning, og noen av Bergens mest trafikkerte veistrekninger. Foto: Google Maps
15. juni 2022 - 15:33

I begynnelsen av desember lyste Statens vegvesen ut en temmelig krevende jobb med oppgradering av to av Bergens mest trafikkerte tunneler: Damsgård- og Nygårdstunnelene på riksvei 555.

Kun AF Gruppen Norge og OneCo Infra søkte om prekvalifisering, og i den vurderingen ble OneCo forkastet.

Dermed sto Statens vegvesen igjen med bare ett selskap som er godkjent for å gi pris på jobben, et oppdrag som antas å ligge på rundt 300 millioner kroner.

Nylig meldte Statens vegvesen i Doffin at konkurransen om tunneloppgraderingen er avlyst. Begrunnelsen er denne: «Anskaffelsesforskriften § 25-4 (1) fastsetter at oppdragsgiver kan avlyse en konkurranse med øyeblikkelig virkning dersom det foreligger «saklig grunn». I nærværende sak er «saklig grunn» knyttet til at mottatt tilbud overskrider prosjektets kostnadsramme.»

Med andre ord: Tilbudet fra AF Gruppen ble for dyrt.

Prosjektleder for tunneloppgraderingene i vest i Statens vegvesen, Stig Berg-Thomassen, bekrefter overfor Veier24 at konkurransen er avlyst, men har ikke svart på hvor stort tilbudet til AF Gruppen var.

Prosjektleder for tunneloppgraderingene i vest i Statens vegvesen, Stig Berg-Thomassen. <i>Foto:  Samir Kolukcija /Statens vegvesen</i>
Prosjektleder for tunneloppgraderingene i vest i Statens vegvesen, Stig Berg-Thomassen. Foto:  Samir Kolukcija /Statens vegvesen

– Entreprenøren ga et endelig tilbud som vi ikke kunne signere på. Det er leit at vi havnet der, men nå må vi gå gjennom grunnlaget vårt. Dette er et komplekst oppdrag med to høytrafikkerte tunneler i tettbygde områder, og kanskje entreprenøren vurderte noen av premissene annerledes enn Vegvesenet gjorde, sier han til Veier24.

Han har tidligere fortalt til Veier24 at sikkerhetsutrustningen i de to tunnelene er i meget dårlig forfatning. Det haster veldig med utbedring. Det gjelder fortsatt.

– Det er flere ting vi må se på. Kan vi dele oppdraget i to? Dessuten er det et strengt regime for stenging av tunneler i Bergen by, og det er en utfordring. Pr. nå har vi ikke aksept for å stenge tunnelene mer enn fra klokka 22 til 05.30 om natta. Skal vi kunne utvide stengetiden må vi vite mer om de trafikale konsekvensene og hva som er akseptabelt. I tillegg kommer et stadig mer komplekst råvaremarked, med høyere priser og lengre leveringstider. Og de to tunnelene trenger sårt til oppgradering, sier han.

– Når kan nye kontrakter lyses ut?

– Vi jobber med saken så raskt vi kan, men det er umulig å si noe om. To av nøklene for å få til en løsning er stengeregimet og riggplass. Det kan være rammer som gjør det hele mer forutsigbart for entreprenørene. Det var kanskje en grunn til at det var med bare en entreprenør helt fram til tilbud, sier han.

Nå er han i gang med omfattende drøftinger med Bergen kommune og Vegvesenet. Omtrent det eneste som er sikkert er at det ikke blir den samme jobben som blir lyst ut en gang til.

Dagens Oslofjordtunnel mellom Asker og Frogn i Akershus er stengt ti prosent av tiden.
Les også

En av Norges mest brannfarlige tunneler blir sikrere

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.