– For oss handler det ikke så mye om nybygging, men å få mer til på godssiden. Det er absolutt grunnlag for det, sier kystdirektør Kirsti Slotsvik til Teknisk Ukeblad.
Økt vekst
Bakgrunnen for forslaget er at økt befolkningsvekst og økonomisk vekst i Norge kommer til å legge stort press på den resterende infrastrukturen.
Les også: Regjeringen lover nærskipsstrategi
Derfor listet Kystverket i dag opp en rekke forslag til den nasjonale transportplanen for 2014 -2023.
De ønsker blant annet nedtrapping av statlige avgifter for sjøtransport, utbedring av farleier samt mer vedlikehold og utvikling av navigasjonsinntretninger, meldesystemer og trafikksentraler.
– Sjøtransport er den tryggeste måten å frakte store godsmengder på, sier Slotsvik.
Prioriterte leier
I tillegg mener de at seildybden, bredden og merkingen må utbedres flere andre steder langs den langstrakte norske kysten.
– Vi må satse på sikkerhet. Det er viktig som en naturlig etterfølger av å satse på mer sjøtransport, sier Slotsvik.
Skinnende kyst
Kystdirektøren nevnte også at Kystverket har et etterslep på 2,6 milliarder kroner når det gjelder vedlikehold av kysten, noe som kan fjernes hvis man øker investeringstakten med 20 prosent. Øker man med 45 prosent, kan etterslepet fjernes bare i løpet av få år, mener hun.
Målet med det hele er å få en «skinnende kyst», ifølge Slotsvik. Hun trekker blant annet fram fyrstasjonene kysten rundt, som er viktige kulturminner i Norge.
Fornying av flåte
En annen ting Kystverket ønsker seg er en fornying av vedlikeholdsfartøyflåten.
De hevder disse er viktige for sikkerheten langs kysten, blant annet i forhold til oljevern. Disse fartøyene er foreldet, noe Kystverket krever at det settes av midler til å gjøres noe med.
Les også:
Rederiene vil ha nærskipsfartsstrategi