Bygg

Omveltning i byggebransjen: Antall deltidsansatte stuper

Ny arbeidsavtale i bemanningsselskapene har hatt stor virkning.

Anne-Cecilie Kaltenborn i NHO Service og Handel forteller at andelen vikarer på deltid og i små stillingsbrøker har falt i byggebransjen etter samarbeid med Fellesforbundet.
Anne-Cecilie Kaltenborn i NHO Service og Handel forteller at andelen vikarer på deltid og i små stillingsbrøker har falt i byggebransjen etter samarbeid med Fellesforbundet. Heiko Junge
23. sep. 2019 - 09:23

I 2018 jobbet én av fire ansatte vikarer i byggebransjen i deltidsstillinger under 20 prosent. Nå er tallet falt til bare 2,9 prosent.

NHO sier til Klassekampen at det markante fallet på så kort tid kan føres til samarbeidet med fagbevegelsen. I juni ble NHO enig med Fellesforbundet om en ny arbeidsavtale for de rundt 10.000 bygningsarbeiderne i bemanningsselskapene.

– Det er ærlig talt noe nytt at vi har sittet ned sammen med Fellesforbundet. Det kunne vi kanskje gjort før, sier administrerende direktør Anne-Cecilie Kaltenborn i NHO Service og Handel til avisen.

Equinor vil droppe to nye elektrifiseringsprosjekter på sokkelen, inkludert Haltenbanken, som ville forsynt Kristin-feltet med strøm. I så fall vil oljebransjens klimamål ryke.
Les også:

Equinor vil droppe to nye kraft fra land-prosjekter

I 2018 hadde 26,5 prosent av ansatte bygningsarbeidere i vikarbyråene stillinger fra 5 til 19 prosent av heltidsjobb. Samtidig hadde 25,5 prosent stillinger på mellom 80 og 100 prosent. Nå er bare 2,9 prosent av de ansatte i stillingsbrøk under 20 prosent, og hele 36,9 prosent har mellom 80 og 100 prosent stilling.

Kaltenborn sier at halvparten av bedriftene nå svarer at de tatt i bruk avtalen. De øvrige svarer at de får den på plass før nyttår. NHO har stilt som krav til sine medlemsbedrifter at de må stille seg bak avtalen med Fellesforbundet for å opprettholde medlemskapet.

Administrerende direktør Harald Solberg i Norsk Industri peker på at det vil være svært alvorlig for norsk industris konkurransekraft om vi havner på utsiden av EUs tollmur.
Les også:

Norsk Industri om tollsjokket: – Alvorlig for Norge 

Kommentarer
Du må være innlogget hos Ifrågasätt for å kommentere. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto. Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn.