I Nederland kan man få penger for å velge sykkel fremfor bil.
I Nederland kan man få penger for å velge sykkel fremfor bil. (Foto: Erwin Wodicka/Colourbox)

Sykkel

Om de sykler i rushtiden, får nederlenderne betalt for hver kilometer

Forholdene for sykler er allerede så gode i Nederland at bare penger kan gi en ny fordel.

  • Samferdsel

Nederland er ett av veldig få land hvor sykler er mer utbredt enn i Danmark. Derfor har danske Ingeniøren møtt to transport- og sykkelforskere fra Nederland for å høre hva de synes om elsykler, supersykkelstier og fremtidens transport.

De to ekspertene er transport- og sykkelforsker Joost de Kruijf ved Breda University of Applied Sciences, og trafikk- og transportkoordinator Ronald Soemers i Tilburg i regionen Noord-Brabant, som har satt seg som mål å være verdens beste sykkelregion innen år 2020.

Ingeniøren møtte dem i København da de var på besøk for å snakke om supersykkelstier, noe Noord-Brabrant planlegger å bygge fem av i løpet av de neste få årene.

Derfor må de finne ut hvordan flere nederlendere kan lokkes ut av bilen og opp på sykkelen – og her spiller elsykler og supersykkelstier en avgjørende rolle.

– Nesten alle i Nederland har sykkel. Det er en del av kulturen vår. Så vi har problemer med å få folk ut av bilene når de allerede kjenner til mulighetene, men likevel har valgt bilen, sier Joost de Kruijf.

Hvordan gjør man noe enda mer attraktivt?

De to nederlenderne forteller at de nederlandske sykkelforholdene er eksepsjonelle, og det kan nesten skade kampen deres for å få folk ut av bilene og opp på syklene.

Danske Ingeniøren møtte Joost de Kruijf (v) og Ronald Soemers (h) rett ved Dronning Louises Bro, hvor det var god mulighet til å oppleve den danske sykkelkulturen.
Danske Ingeniøren møtte Joost de Kruijf (v) og Ronald Soemers (h) rett ved Dronning Louises Bro, hvor det var god mulighet til å oppleve den danske sykkelkulturen. Foto: Morten Egedal

– I andre land er oppgaven å gjøre sykkelen mer attraktiv. Men hvordan kan vi gjøre noe som allerede er attraktivt, enda mer attraktivt? spør Joost de Kruijf.

Så oppgaven ble å finne ut av hvordan man kunne gi den vanlige innbyggeren et insitament til å sykle når det allerede er en etablert sykkelkultur med en solid infrastruktur.

Løsningen som de nederlandske myndighetene valgte å bruke, er ganske enkelt å betale folk for å sykle. For hver kilometer du tilbakelegger på sykkel eller elsykkel, kan du få nesten to norske kroner hvis du sykler i rushtiden.

Intelligent trafikkstyring med data fra app

For å holde styr på hvor mye folk sykler, kan man sende app-data til myndighetene, og trafikkforskerne kan deretter bruke dem til å optimere transportmulighetene i fremtiden.

Dataene kan fortelle hvor og hvor langt du kjører, hvor du står stille, og hvor det er trafikkorker. Samtidig vil appen kunne kommunisere med systemet som styrer deler av infrastrukturen – for eksempel lysreguleringen.

– Det er et intelligent system. Så når du kommer syklende, vil reguleringen gi deg grønt lys. Men når du for åttende gang på rad svinger til høyre i det samme lyskrysset, vil den lære seg at du kanskje bare trenger en grønn pil eller lignende, sier Joost de Kruijf.

Når supersykkelstier blir bygd, kan de kombineres med det intelligente trafikkstyringssystemet for å gjøre sykkelen enda mer attraktiv, mener Ronald Soemers:

– Syklene må prioriteres foran bilene. Når du sykler på supersykkelstiene, må bilene ha vikeplikt, slik at det blir minimalt med oppbremsing for syklistene, sier han.

– Vi kan se at folk er villige til å velge sykkel framfor bil, hvis de bare føler seg trygge og får noe ut av det. Så spesielt helseaspektet, økonomi og reisetid veier tungt når folk velger sykkelen.

De to ekspertene forteller dessuten at hver tredje sykkel som selges i Nederland, er en elsykkel. Det er ikke uvanlig at barn får elsykkel som de kan bruke til å komme seg til skolen med, i stedet for å måtte bruke offentlig transport.

Nederland har også problemer med speed pedelecs

Både danske organisasjoner og myndigheter sier at Danmark må se til Nederland for å bli inspirert til hvordan vi bedre kan integrere speed pedelecs i det danske trafikkmønsteret. Men nederlenderne ser fortsatt på det som et problem:

– Sikkerhetsmessig er speed pedelecs vanskelige. Vi venter og frykter den første frontkollisjonen med en speed pedelec. Man kan fort kollidere i over 60 kilometer i timen, og det kan bli vanskelig å overleve, sier Ronald Soemers.

Den nåværende nederlandske loven sider at du må sykle i veibanen hvis du er i byen, og der hører syklister ganske enkelt ikke hjemme, mener de to forskerne. Men de har samtidig vanskeligheter med å forestille seg at speed pedelecs skal være velkomne blant de vanlige syklene og elsyklene på sykkelstien:

– Saken er at mange ser på de som bruker speed pedelecs som problemet. Men for dem som kjører på speed pedelecs, er det de andre syklistene som er problemet. De kjører ganske enkelt i altfor ulik hastighet, understreker Joost de Kruijf.

Kommentarer (2)

Kommentarer (2)

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå