De ser bra ut når de flyr, men det gjør F-35-flyene i mindre grad enn forutsatt. Dette bildet er fra årets USAF-demo på Melbourne Air and Space Show i Florida i mars.
De ser bra ut når de flyr, men det gjør F-35-flyene i mindre grad enn forutsatt. Dette bildet er fra årets USAF-demo på Melbourne Air and Space Show i Florida i mars. (Senior Airman Alexander Cook)

F-35

Delemangel: Norske F-35-fly på Ørland flyr mindre enn de skal

Forsvarsdepartementet bekrefter funnene i kritisk amerikansk rapport.

Som Teknisk Ukeblad omtalte tirsdag morgen, har den amerikanske riksrevisjonen (GAO) foretatt en kritisk gjennomgang av F-35s forsyningskjede.

Konklusjonen i rapporten som kom for fem dager siden, er at det enorme kampflyprogrammet har problemer med å skaffe nok deler til flyene og få fraktet dem dit de behøves innen rimelig tid.

Resultatet er fly som står altfor mye på bakken på grunn av delemangel. 

Flyr for lite også i Norge

Situasjonen er utfordrende også for norske fly, bekrefter generalmajor Morten Klever, direktør for det norske kampflyprogrammet:

– Tilgjengelighet på norske fly på Luke Air Force Base er på lik linje med alle fly i partnerskapet. Flyene våre på Ørland flystasjon flyr noe mindre enn planlagt, men tilstrekkelig til at Luftforsvaret skal kunne erklære IOC som planlagt, skriver programdirektøren i en epost.

IOC er det samme som initiell operativ evne, noe som betyr at de nye jagerflyene skal kunne begynne å overta oppgaver fra dagens F-16 og være klare til å settes inn på skarpe beredskapsoppdrag eller i internasjonale operasjoner. Luftforsvarets mål er å oppnå dette innen utgangen av året.

Umodent

Kampflyprogrammet i Forsvarsdepartementet understreker at de ser positivt på at GAO tar opp problemstillinger rundt F-35 i sin nye rapport, og legger til at dette er kjente forhold og at det er iverksatt tiltak.

Kampflydirektør Morten Klever tok imot de første to norske F-35-kampflyene på flybasen Luke i 2016. Bilde: US Air Force

– Rapportene fra den amerikanske riksrevisjonen er viktige for å rette søkelyset på sentrale utfordringer knyttet til F-35-anskaffelsen. Som vi også har uttalt ved tidligere rapporter, er det positivt at GAO peker på utfordringer og holder det flernasjonale programkontoret i ørene, skriver Klever.

Rapporten trakk blant annet fram et stort vedlikeholdsetterslep, mye kannibalisering og amerikanske fly som har vært på skarpe oppdrag med utdaterte deler til sine F-35B.

– Vi forventer at den globale understøttelsesløsningen for F-35 utvikles videre i tråd med eksisterende planer de neste årene, noe som vil løse den umodenheten vi nå opplever rundt reservedeler, forsyningskjeder og organisering av vedlikeholdet. Jeg er trygg på at partnerskapet gjennom det flernasjonale programkontoret, industrien og Forsvaret finner gode løsninger for å sikre operativ evne for våre F-35 på Ørland framover, uttaler generalen.

Etter planen skal tre nye F-35A leveres til Ørland 7. mai.

Kommentarer (2)

Kommentarer (2)

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå