Teknisk Ukeblad har gått gjennom data fra Sjøfartsdirektoratet og undersøkt hvor norsk-registrerte skip bygges. På den måten får vi tatt pulsen på maritim næring og sett om norske verft klarer å hevde seg. Det er ikke bare positivt, men heller ikke håpløst dårlig stilt. Skipsbygging er syklisk, det går opp og ned, men trenden peker nedover.
MARITIM
Offshore-krisen i 2014 rammer fortsatt norske verft
Hittil i 2022 har ikke norske verft levert ett eneste skip som er registrert i Norsk internasjonalt skipsregister (NIS). For 12 år siden ble 14 skip bygget ved norske verft og ført inn i NIS. Skipene var på til sammen 119.068 bruttotonn.
.jpg)
Kleven Verft hadde i en periode fulle ordrebøker med ankerhåndteringsfartøy til Maersk Supply Service og to ekspedisjonscruiseskip til Hurtigruten. Foto: Eirik Helland Urke
Les mer om:
Kommentarsystemet er deaktivert
Kommentarsystemet leveres av en ekstern leverandør, og kan ikke lastes inn uten at informasjonskapslene er aktivert. Endre dine Personvern/cookies innstillinger for å aktivere kommentering.
