Verdens nest største kjemikalieskipsrederi legger klimaambisjonene høyere enn de fleste globale aktørene, men i linje med Norges Rederiforbund. For å nå målene, bygger de opp kompetansen selv.
MARITIM
Odfjell energimerker skipene – har gått fra D til A+
Odfjell har kuttet energi- og drivstoffutslipp med 30 prosent siden 2009 med eksisterende teknologi. IMO-målet på 40 prosent kan bli tøffere. Innen 2030 planlegger rederiet å bestille det første nullutslippsskipet.

Bow Clipper er designet på 80-tallet, bygget i 1995 ved Kværner Govan i Skottland. Den har fått oppgraderinger i fremdriftssystemet. Det gir skipet en energiklasse på A+, som rederiet har markert i baugen. Bilde: Odfjell
Del
Kommentarsystemet er deaktivert
Kommentarsystemet leveres av en ekstern leverandør, og kan ikke lastes inn uten at informasjonskapslene er aktivert. Endre dine Personvern/cookies innstillinger for å aktivere kommentering.