BRUER

Nytt oppdrag i Trondheim: Sluppen viadukt på 171 meter rustes opp

Mye har skjedd og mer skal skje rundt Sluppen i Trondheim.

Sluppen viadukt er en seksspenns bjelke-platebru med totallengde på 171 meter.
Sluppen viadukt er en seksspenns bjelke-platebru med totallengde på 171 meter. Foto: Statens vegvesen
18. okt. 2023 - 15:03

Nydalsbrua i Trondheim med tilhørende anlegg er ikke bare ferdig men også formelt åpnet. Nå skal det skje mer i samme strøket.

En brukonstruksjon på E6 som heter Sluppen viadukt skal få en kraftig oppgradering.

Sluppen viadukt ligger altså på E6 i Trondheim, og er en bjelke-platebru med seks spenn, totalt 171 meter lang. Den krysser fylkesvei 6690. Viadukten har en ÅDT på 22.500, mens fylkesveien ligger på 15.000.

Sluppen viadukt har E6-trafikk i sørgående retning, i to felt. I sør er det en avkjøring til Tempevegen og Nydalsbrua. Under Sluppen viadukt går fylkesvei 6690 med to kjørefelt i hver kjøreretning. Nordøst for Sluppen er det en påkjøringsrampe fra fylkesvei 6680. <i>Illustrasjon:  Statens vegvesen</i>
Sluppen viadukt har E6-trafikk i sørgående retning, i to felt. I sør er det en avkjøring til Tempevegen og Nydalsbrua. Under Sluppen viadukt går fylkesvei 6690 med to kjørefelt i hver kjøreretning. Nordøst for Sluppen er det en påkjøringsrampe fra fylkesvei 6680. Illustrasjon:  Statens vegvesen

Brua er 12 meter bred totalt, med en føringsbredde på 11 meter. Den ble bygd i 1972 og har nå en restlevetid på 49 år.

Arbeidene omfatter:

  • Nye armerte gummifuger i fire akser
  • Gammel kantdrager skal vekk. Den nye skal ha kjøresterkt rekkverk på begge sider.
  • Betongen på vingemur, landkar, brukropp og undersiden av brudekket skal repareres.
  • Forlengelse av avløpsrør
  • Nye lysmaster
  • Asfaltfresing, ny membran og ny asfalt på hele brua

Noen antatte hovedmengder i oppdraget:

  • 20,5 tonn armering
  • 131,3 m3 betong
  • Kantdrager på 352 meter
  • 477 m2 forskaling
  • 8700 dm3 betongreparasjon
  • Fuger: 49,3 meter (4 stk.)
  • Fuktisolering: 1870 m2
  • 2310 m2 asfalt i bind- og slitelag

Sluttfrist er 30. november 2024.

Vegvesenet arrangerer digital tilbudskonferanse 6. november, og tilbudsfrist er 4. desember.

Prosjektsjef Lars Erik Moe ved Vollselvbrua helt i sørenden av strekningen: – Brua var opprinnelig tenkt å ligge delvis på fyllinger, og det ville gitt bedre massebalanse. Men de fyllingene hadde ikke grunnen tålt.
Les også

Tunnelarbeidet på E6 gikk lettere enn ventet – så møtte de den fryktede kvikkleiren

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.