INDUSTRI

Nytt hotellskip fra Ulstein

Det nederlandske Ulstein-selskapet Sea of Solutions har designet en ny type hotellskip.

Casco Enabler: Boligskip med lugarplass til 800 mennesker.
Casco Enabler: Boligskip med lugarplass til 800 mennesker. Bilde: Ulstein
Tore StensvoldTore StensvoldJournalist
6. mai 2014 - 10:57

Basert på Deepwater Enabler (SX 102)-designet, har Ulstein Sea of Solutions tegnet et hotellfartøy med køyeplass til 800 personer.

Skipet er tegnet for Casco Offshore og får navnet Casco Enabler.

Comfort Class

Det er lagt vekt på komfort og sikkerhet i tillegg til lave driftskostnader. Skipet tilfredsstiller DNV sin klassenotasjon Comfort Class.

Skipet skal leveres i andre halvdel av 2016, men verftet er foreløpig ikke valgt.

Les også: Rolls-Royce med nytt offshoredesign for canadisk rederi

Komfort: Boligdelene er plassert på hver side av det 33 meter brede skroget med åpent rom mellom. Dermed blir det dagslys for nesten alle lugarer.
Komfort: Boligdelene er plassert på hver side av det 33 meter brede skroget med åpent rom mellom. Dermed blir det dagslys for nesten alle lugarer.

Dagslys

Boligdelene er designet for å gi mest mulig lys til lugarene.

Fartøyet får separate bo-, felles- og arbeidsområde. Eksosrørene er plassert fritt og så langt fra boenhetene som mulig for å redusere vibrasjon og støy.

Fartøyet blir 144.6 meter langt og 33 meter bredt. Det får DP 3-system (dynamisk posisjonering) med doble systemer (redundans) for sikkerhet.

Skipet får kraft- og framdriftssystem på 28 MW (6 x 4,750 kW). Transitthastighet er 12 knop.

Klar for megakran

Mannskapsoverføring til plattform skjer via en teleskopisk gangbru. I utgangspunktet skal skipet ha en 50 tonns offshorekran ved 16 meter uttrekk.

Skipet er imidlertid forberedt på oppgradering til en 500 tonns kran, opplyser Ulstein i en pressemelding.

DP: Hotellskipet får DP 3-system for å holde posisjonen ved plattformer. Det betyr også doble systemer og redundans for sikkerheten til de 800 som kan bo om bord.
DP: Hotellskipet får DP 3-system for å holde posisjonen ved plattformer. Det betyr også doble systemer og redundans for sikkerheten til de 800 som kan bo om bord. Ulstein
Les også:

Volstad-skip spekkes med ny skipsteknologi

Vard planlegger kjempeskip for Solstad

De bygger luksustrålere for fiske og turisme  

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.