INDUSTRI

Nye Volt klarer 80 km på strøm

Andre generasjon av den første ladbare hybriden.

12. jan. 2015 - 16:07

Slik Toyota gikk foran med paralllellhybriden Prius i 1997, var General Motors en pioner for den ladbare hybriden ti år senere med Chevrolet Volt.

Nå vises andre generasjon Chevrolet Volt fram for første gang på bilutstillingen i Detroit, åtte år etter at første generasjon debuterte på samme sted.

Den nye modellen kommer til høsten.

20 km økt rekkevidde

Komponentene er generelt blitt mer kompakte på de åtte årene som er gått.

Den nye bensinelektriske drivlinja (Voltec) er ifølge GM tolv prosent mer effektiv enn den forrige, tar mindre plass og veier dessuten 45 kg mindre.

Det nye litiumionebatteriet har en kapasitet på 18,4 kWh og er som tidligere utviklet sammen med LG Chem.

Det skal gi nye Volt en heleletrisk rekkevidde på 80 kilometer (50 miles).

Det er 20 km lengre enn hva dagens modell klarer å kjøre utelukkende på strøm.

Produsentens egne forbrukstall oppgis til 102 mpg-e og 41 mpg, altså tilsvarende 2,3 l/100 km kombinert og 5,7 l/100 km med bensinmotoren alene.

Les også: Skrur fra hverandre BMW – selger kunnskapen til Kina

Nye Chevrolet Volt har en helt ny Voltec-drivlinje.
Nye Chevrolet Volt har en helt ny Voltec-drivlinje.

Nytt batteri

Antall battericeller er redusert fra 288 til 192. Selv om kapasiteten har økt, har vekten gått ned med 9,8 kg.

Den nye batteripakka, som fortsatt er utformet som en T, veier 183 kg. Ifølge GM er cellene nå plassert lengre ned i batteripakka for å bidra til lavere tyngdepunkt.

Hele bilen veier 1607 kg.

Den nye bensinmotoren er en 1,5-liter som yter 75 kW ved 5600 omdreininger, mens elmotoren yter 111 kW/398 Nm.

Les også: Oppgradert Tesla S får 48 km lengre rekkevidde

Det nye litiumionebatteriet veier mindre enn forrige generasjon og har tyngdepunktet lavere.
Det nye litiumionebatteriet veier mindre enn forrige generasjon og har tyngdepunktet lavere.

Kjappere

General Motors betegner nye Volt som mer sportslig og effektiv enn den gamle. Dessuten har den fem i stedet for fire seter.

Ifølge GM skal Volt klare å akselerere fra stillestående til 30 mph/48 km/t på 2,6 sekunder, 19 prosent raskere enn første generasjon, og 0-60 mph/96 km/t på 8,4 sekunder.

Toppfarten er 158 kilometer i timen.

Les også: Den tyske miljøbilen fra 1939 er fortsatt ledende på ett område

Stor rekkevidde, lav pris

Dagens Volt selges i Europa som Opel Ampera.

I Norge har ikke hybriden vært konkurransedyktig med de rene elbilene.

Det er ingen garanti for at andre generasjon Volt kommer hit til lands, ifølge pr-sjef Stein Pettersen i Opel Norge:

– Det kommer en erstatter for Ampera, men det er ikke sikkert at det blir en ladbar hybrid. Det er heller ikke avgjort at Volt blir en Opel, sier Pettersen.

Han antyder at den neste ladbare bilen Opel skal selge er en ren elbil, i stedet for en hybrid.

For i Detroit har GM også vist fram konseptet Chevrolet Bolt.

Dette er en elbil som skal kunne gi en rekkevidde på 200 miles/322 kilometer og fortsatt kun koste 30 000 dollar.

Chevrolet Bolt-konseptet viser hvordan GM har tenkt å tilby en elbil med stor rekkevidde og relativt lav pris.
Chevrolet Bolt-konseptet viser hvordan GM har tenkt å tilby en elbil med stor rekkevidde og relativt lav pris. GM

Les også:

Sjekk ut den elektriske Bobla

Toyota gir bort 5.680 patenter

Utvikler elbilmotor med teknologi fra andre verdenskrig  

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.