E6 Ranheim-Værnes

Nye Veier og Acciona møtes i retten: E6-prosjektet blir to år forsinket

Hovedentreprenør Acciona og byggherre Nye Veier møtes til rettsak i september. Det korker seg til på E6-prosjektet Ranheim-Værnes, som nå kan bli to år forsinket.

Acciona går til søksmål mot Nye Veier, og partene møtes til hovedforhandling i Trøndelag tingrett i september
Acciona går til søksmål mot Nye Veier, og partene møtes til hovedforhandling i Trøndelag tingrett i september Illustrasjon: Nye Veier
Jarle SkoglundJarle Skoglund– Journalist
3. mai 2023 - 13:29

Det var i forrige uke at Nye Veier kunne meddele at at prosjektet E6 Ranheim-Værnes er forsinket. Sammen med totalentreprenøren Acciona arbeider selskapet nå med å avklare hvor lang forsinkelsen blir, men i en pressemelding anslår Nye Veier at forsinkelsen i verste fall kan bli på omtrent to år.

– Det er flere årsaker til forsinkelsen. Både pandemi, økte råvarepriser og at det kan være nødvendig med reguleringsendringer er med på å forsinke prosjektet. I tillegg er det andre faktorer som spiller inn, som krevende grunnforhold flere steder i prosjektet. E6 Ranheim-Værnes er nok et mer komplisert prosjekt enn hva både Nye Veier og Acciona har forutsett, sier utbyggingsdirektør i Nye Veier, Espen Almlid, i pressemeldingen.

Bane Nors prosjektsjef, Anne Kathrine Kalager, i Oslo tingrett mandag 6. oktober.
Les også:

Bane Nor krever flere hundre milloner

Store samarbeidsproblemer

Ryktene har gått en stund om at det har vært problemer på det store E6-prosjektet nord for Trondheim. Samarbeidet mellom byggherren og den spanske entreprenøren Acciona skal ikke ha vært det aller beste. I forbindelse med kontraktsarbeidene i prosjektet har Acciona fremsatt en rekke endringskrav mot Nye Veier, og de kravene er blitt avvist. 

Nå trekker Acciona Nye Veier for retten.

Saken dreier seg om uenighet om et såkalt risikoregister, et dokument som skal være et verktøy for å få oversikt over, rapportere, følge opp og håndtere usikkerhet og risiko i hele prosjektperioden.

Acciona hevder at risikoregisteret er en del av partenes avtale, og mener at partene har avtalt en konkret risikofordeling for forhold som kan oppstå under utførelsesfasen i prosjektet. Nye Veier mener på sin side at partene ikke på noe tidspunkt ble enige om innholdet i det aktuelle risikoregisteret.

Prøvde å stoppe saken

Det gjorde at Nye Veier i sin tur gikk til retten for å få avvist søksmålet, begrunnet i «manglende rettslig interesse». Det fikk de ikke rettens medhold i, heter det i en dom fra Trøndelag tingrett fra 24. mars.

Dermed får Acciona fremmet sitt søksmål mot Nye Veier, og partene møtes til hovedforhandling i samme tingrett i september. Det er satt av ti dager til saken.

Utbyggingsprosjektet var opprinnelig planlagt ferdigstilt oktober 2025, nå kan det gå to år til før det står ferdig. Foto:  Nye Veier
Utbyggingsprosjektet var opprinnelig planlagt ferdigstilt oktober 2025, nå kan det gå to år til før det står ferdig. Foto:  Nye Veier
Bergarbeid ved framtidige Skøyen stasjon. En av inngangene som fører folk ned til t-banen.
Les også:

Forsinkelser og kostnadssprekk på Fornebubanen: – Har ikke klart å få opp den produksjonstakten vi ønsker

Kommentarer
Du må være innlogget hos Ifrågasätt for å kommentere. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto. Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn.