Det var i forrige uke at Nye Veier kunne meddele at at prosjektet E6 Ranheim-Værnes er forsinket. Sammen med totalentreprenøren Acciona arbeider selskapet nå med å avklare hvor lang forsinkelsen blir, men i en pressemelding anslår Nye Veier at forsinkelsen i verste fall kan bli på omtrent to år.
– Det er flere årsaker til forsinkelsen. Både pandemi, økte råvarepriser og at det kan være nødvendig med reguleringsendringer er med på å forsinke prosjektet. I tillegg er det andre faktorer som spiller inn, som krevende grunnforhold flere steder i prosjektet. E6 Ranheim-Værnes er nok et mer komplisert prosjekt enn hva både Nye Veier og Acciona har forutsett, sier utbyggingsdirektør i Nye Veier, Espen Almlid, i pressemeldingen.
Ringebu: E6 stengt etter jordskred
Store samarbeidsproblemer
Ryktene har gått en stund om at det har vært problemer på det store E6-prosjektet nord for Trondheim. Samarbeidet mellom byggherren og den spanske entreprenøren Acciona skal ikke ha vært det aller beste. I forbindelse med kontraktsarbeidene i prosjektet har Acciona fremsatt en rekke endringskrav mot Nye Veier, og de kravene er blitt avvist.
Nå trekker Acciona Nye Veier for retten.
Saken dreier seg om uenighet om et såkalt risikoregister, et dokument som skal være et verktøy for å få oversikt over, rapportere, følge opp og håndtere usikkerhet og risiko i hele prosjektperioden.
Acciona hevder at risikoregisteret er en del av partenes avtale, og mener at partene har avtalt en konkret risikofordeling for forhold som kan oppstå under utførelsesfasen i prosjektet. Nye Veier mener på sin side at partene ikke på noe tidspunkt ble enige om innholdet i det aktuelle risikoregisteret.
Prøvde å stoppe saken
Det gjorde at Nye Veier i sin tur gikk til retten for å få avvist søksmålet, begrunnet i «manglende rettslig interesse». Det fikk de ikke rettens medhold i, heter det i en dom fra Trøndelag tingrett fra 24. mars.
Dermed får Acciona fremmet sitt søksmål mot Nye Veier, og partene møtes til hovedforhandling i samme tingrett i september. Det er satt av ti dager til saken.
Italiensk entreprenør krever 230 millioner fra Bane Nor