Det er de to tidligere prosjektdirektørene Johan Arnt Vatnan og Øyvind Moshagen som blir ansvarlige for de to nye store utbyggingsporteføljene. I sine organisasjoner har de prosjektsjefer som er ansvarlige for utbyggingsprosjektene. Utbyggingsporteføljene støttes av en matriseorganisasjon som tar ansvar for tidligfase/planlegging, kontrahering og fremtidig drift, skriver Nye veier i en pressemelding.
![Johan Arnt Vatnan i Nye Veier. <i>Foto: Nye Veier</i>](https://images.gfx.no/290x/2571/2571248/Vatnan.jpg)
![En av strekningene uengigheten står om er E136 mellom Dombås og Vestnes.](https://images.gfx.no/130x87/2835/2835285/Domb%25C3%25A5s-Vestnes.jpg)
Statens vegvesen og Nye Veier i krangel
Mindre avhengig av geografi
– Inndelingen blir mindre avhengig av geografi heretter, og skal bidra til mer enhetlig tilnærming til det vi gjør og mer læring og erfaringsutveksling på tvers. Vi fornyer og effektiviserer organisasjonen for å styrke posisjonen som endringsagent i samferdselssektoren, forklarer administrerende direktør Anette Aanesland i meldingen.
Hun halverer størrelsen på egen ledergruppe, og etablerer en forsterket ledelse på nivået under.
![Fabrikken til Chemring Nobel ligger på Sætre, med utslipp til Håøyfjorden i Indre Oslofjord. Drøbaksundet, øverste til venstre i bildet, gjør at det er lite sirkulasjon i denne delen av fjorden, som gjør området mer sårbart for nitrogen.](https://images.gfx.no/130x87/2843/2843891/original.jpg)
Vil at utslipp fra forsvarsfabrikk dumpes i havet
Mer strategisk ledelse
– Vi gjør dette for å oppnå større grad av strategisk oppmerksomhet i ledergruppen og vil samtidig redusere omfanget av rapportering og tidsbruk på pågående operative saker. Vi skal fortsatt ha en flat struktur innenfor en matriseorganisering, forklarer Aanesland.
Nye Veiers ledergruppe blir seende slik ut fra 18. mai:
Adm. direktør: Anette Aanesland
![Innovasjon Norge](https://images.gfx.no/80x/2828/2828923/df17d6fe-c2a4-45b1-ada6-7cd31fc3c531.png)
![Derfor har norske bedrifter et unikt forsprang i India nå](https://images.gfx.no/1000x333/2846/2846314/image.png)
Økonomi, finans og virksomhetsstyring: Nils Ravnaas
HMS, HR og seriøsitet: Asbjørn Aadnevig
Planlegging og drift: Finn Aasmund Hobbesland
Kontrakt og marked: Bjørn Børseth
Utbyggingsportefølje 1: Johan Arnt Vatnan
Utbyggingsportefølje 2: Øyvind Moshagen
![Aker BP utelukker ikke at de blir et olje-, gass- og havbunnsmineralselskap dersom leting og utvinning skjer på en måte som de mener er miljømessig og økonomisk forsvarlig.](https://images.gfx.no/130x87/2846/2846129/Bilde-2-Sulfidmineraler.1250x703.png)
Oljekjempe spisser gruppe mot havbunnsmineraler
De to utbyggingsporteføljene
Utbyggingsportefølje 1 under Johan Arnt Vatnans ledelse består av følgende strekninger:
- E18 Rugtvedt-Dørdal
- E18 Langangen-Rugtvedt
- E6 Kvål-Melhus
- E6 Kvænangsfjellet
- E6 Ulsberg-Vindåsliene
- E6 Kvithammer-Åsen
- E6 Ranheim-Værnes
- E6 Korporalsbru-Gyllan
- E6 Gyllan-Kvål
Øivind Moshagens utbyggingsportefølje består av disse strekningene:
- E39 Mandal øst-Mandal by
- E39 Kristiansand vest-Mandal øst
- E6 Kolomoen-Arnkvern
- E6 Arnkvern-Moelv
- E6 Moelvkrysset
- E6 Storhove-Øyer
- E6 Roterud-Storhove
- E6 Moelv-Roterud
Alle øvrige prosjekter skal ledes av avdeling Planlegging og drift, og senere overføres til en av de to porteføljene.
Aanesland forklarer at Nye Veier skaper en organisasjon hvor begrepet «tidlig fase» blir enda tyngre og viktigere.
– Vi har alltid sagt at det er i tidlig fase gevinstene kan hentes ut. Da må vi organisere oss deretter. Organisasjonen skal også synliggjøre betydningen av å arbeide enda mer med klima og miljø. Dette blir et eget strategisk område innenfor Planlegging og drift, forklarer hun.
![Skråningen mot boligene er slaket ut for å redusere høyden på veien. Bilde fra en 360-visningsmodell.](https://images.gfx.no/130x87/2846/2846467/Ny%2520E136%2520Tuen.jpg)
Nye Veier ruster opp E136 for 260 millioner