Prosjekter

Nye Veier får ny struktur: Moshagen og Vatnan blir toppsjefer for utbygging

Dagens fire utbyggingsområder endres til to utbyggingsporteføljer.

Øyvind Moshagen i Nye Veier.
Øyvind Moshagen i Nye Veier. Foto: Bjørn Olav Amundsen
Bjørn Olav AmundsenBjørn Olav Amundsen– Journalist
11. mai 2020 - 12:37

Det er de to tidligere prosjektdirektørene Johan Arnt Vatnan og Øyvind Moshagen som blir ansvarlige for de to nye store utbyggingsporteføljene. I sine organisasjoner har de prosjektsjefer som er ansvarlige for utbyggingsprosjektene. Utbyggingsporteføljene støttes av en matriseorganisasjon som tar ansvar for tidligfase/planlegging, kontrahering og fremtidig drift, skriver Nye veier i en pressemelding.

Johan Arnt Vatnan i Nye Veier. Foto:  Nye Veier
Johan Arnt Vatnan i Nye Veier. Foto:  Nye Veier
Åpent observatorium.
Les også:

I januar forsvinner kuppelen på det berømte tårnet

Mindre avhengig av geografi

– Inndelingen blir mindre avhengig av geografi heretter, og skal bidra til mer enhetlig tilnærming til det vi gjør og mer læring og erfaringsutveksling på tvers. Vi fornyer og effektiviserer organisasjonen for å styrke posisjonen som endringsagent i samferdselssektoren, forklarer administrerende direktør Anette Aanesland i meldingen.

Hun halverer størrelsen på egen ledergruppe, og etablerer en forsterket ledelse på nivået under.

Kinesiske elbiler tar en stadig større andel av utenlandsmarkedet.
Les også:

Seks steg: Slik tar Kina over verden med elbiler

Mer strategisk ledelse

– Vi gjør dette for å oppnå større grad av strategisk oppmerksomhet i ledergruppen og vil samtidig redusere omfanget av rapportering og tidsbruk på pågående operative saker. Vi skal fortsatt ha en flat struktur innenfor en matriseorganisering, forklarer Aanesland.

Nye Veiers ledergruppe blir seende slik ut fra 18. mai:

Adm. direktør: Anette Aanesland 

Økonomi, finans og virksomhetsstyring: Nils Ravnaas

HMS, HR og seriøsitet: Asbjørn Aadnevig

Planlegging og drift: Finn Aasmund Hobbesland

Kontrakt og marked: Bjørn Børseth

Utbyggingsportefølje 1: Johan Arnt Vatnan

Utbyggingsportefølje 2: Øyvind Moshagen 

Pasienten, som det blir kalt. Osebergskipet slik det sto under byggingen, i en stålrigg som hang på luftputer for å dempe vibrasjoner.
Les også:

– Ønsket å flytte skipet så uforstyrret som mulig, men det går ikke

De to utbyggingsporteføljene

Utbyggingsportefølje 1 under Johan Arnt Vatnans ledelse består av følgende strekninger:

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Schneider Electric
Ny plattform for smarte strømnett
  • E18 Rugtvedt-Dørdal
  • E18 Langangen-Rugtvedt
  • E6 Kvål-Melhus
  • E6 Kvænangsfjellet
  • E6 Ulsberg-Vindåsliene
  • E6 Kvithammer-Åsen
  • E6 Ranheim-Værnes
  • E6 Korporalsbru-Gyllan
  • E6 Gyllan-Kvål

Øivind Moshagens utbyggingsportefølje består av disse strekningene:

  • E39 Mandal øst-Mandal by
  • E39 Kristiansand vest-Mandal øst
  • E6 Kolomoen-Arnkvern
  • E6 Arnkvern-Moelv
  • E6 Moelvkrysset
  • E6 Storhove-Øyer
  • E6 Roterud-Storhove
  • E6 Moelv-Roterud

Alle øvrige prosjekter skal ledes av avdeling Planlegging og drift, og senere overføres til en av de to porteføljene.

Aanesland forklarer at Nye Veier skaper en organisasjon hvor begrepet «tidlig fase» blir enda tyngre og viktigere.

– Vi har alltid sagt at det er i tidlig fase gevinstene kan hentes ut. Da må vi organisere oss deretter. Organisasjonen skal også synliggjøre betydningen av å arbeide enda mer med klima og miljø. Dette blir et eget strategisk område innenfor Planlegging og drift, forklarer hun.

Den gamle jernbanebrua var 3,9 meter høy.
Les også:

Bane Nor bekrefter tabbe: Har bygget jernbane­undergangen for lav

Kommentarer
Du må være innlogget hos Ifrågasätt for å kommentere. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto. Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn.