NYE VEIER

Nye Veier etter forhandlinger med departementet: Bedrer resultatet med 2 milliarder

Etter reforhandlinger av utbyggingsavtalene med Samferdselsdepartementet, får Nye Veier kompensert over to milliarder ekstra i år for kostnadsøkninger i prosjektene de har fått tildelt. Men dette har kun regnskapsteknisk verdi, og tilfører selskapet ikke mer penger.

Nye Veier får tilført over 2 milliarder ekstra i år.
Nye Veier får tilført over 2 milliarder ekstra i år. Foto: Henrik Jonassen/SD
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
25. mai 2023 - 08:33

Stram likviditet har gjort det krevende for Nye Veier å planlegge når nye utbyggingsprosjekter kan starte opp, og selskapet har flere ganger måttet justere planene for når prosjektene kan sendes ut i markedet. Allerede i fjor var det klart at E39 Mandal-Lyngdal, E18/E39 Ytre Ring og E39 Bue Ålgård måtte utsettes inntil videre. I ettertid har Nye Veier delt opp E39 Mandal-Lyngdal i to prosjekter. Prosjektet på E6 i Nordland Sørelva-Borkamo er også utsatt på ubestemt tid.

Ifølge kommunikasjonsdirektør Christian Altmann vil konkurransen om utbyggingen av E39 Mandal-Blørstad trolig gå ut i markedet i løpet av høsten i år. 

Over åtte milliarder i år

Nå er forhandlingene med Samferdselsdepartementet om reforhandling av enkelte veiutbyggingsavtaler sluttført, som gir en resultateffekt for Nye Veier som er estimert til i overkant av 2 milliarder kroner (2023).

Dette kommer i tillegg til indeksjustering som Samferdselsdepartementet ga gjennom revidert statsbudsjett på 130 millioner kroner.

– Bakgrunnen for reforhandlingen dreier om vesentlige kostnadsøkninger i prosjektene etter avtaleinngåelse, knyttet til reguleringsendringer, endrede grunnforhold og omfangsendringer, forklarer Altmann til Veier 24.

Resultateffekt av den nye overføringen fra Staten er for Nye Veier estimert til i overkant av to milliarder kroner (2023). Men siden dette er kompensasjon for rene kostnadsøkninger, altså kostnader som allerede er påløpt, vil effekten på likviditeten bli liten, ifølge Altmann.

Fortsatt i likviditetsskvis

– En viktig presisering er at vederlagsjusteringen ikke tilfører selskapet likviditet, og dermed ikke øker det likviditetsmessige handlingsrommet. Endringene påvirker utelukkende selskapets resultat og egenkapital, 

– Hva må da til for at likviditeten, som i dag er presset, skal bli bedre?

– Selskapets likviditetstilførsel bestemmes av de årlige statlige overføringene, og av bompengefinansieringen i bompengeavtalene som gjelder for de enkelte veistrekningene. For å oppnå et større likviditetsmessig handlingsrom må derfor en eller begge disse størrelsene økes. Dessuten påvirkes handlingsrommet av løsningene som vi velger i prosjektene. Når vi finner enklere og smartere løsninger i ett prosjekt, kan vi skape rom for nye prosjekter eller tiltak på andre veistrekninger som selskapet har ansvar for, sier Nye Veiers kommunikasjonsdirektør, Christian Altmann.

Fellesprosjektet ny E16 og jernbane Arna-Stanghelle utenfor Bergen er regjeringens nest mest kostbare NTP-lovnad så langt.
Les også

Dette er milliardprosjektene

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.