Undersiden av en scrubber-syklon levert og installert av Clean Marine. (Bilde: Clean Marine)
EKSTRA

IMOs svoveldirektiv

Nye, strenge svovelkrav gir norske eksportmuligheter

Maks 0,5 prosent svovelinnhold i drivstoff for skip fra 2020. Norsk leverandørindustri gnir seg i hendene.

I dag er grensen 3,5 prosent svovel i drivstoffet.

Sterke rederiinteresser, ikke minst containerskipsredere med store skip og store drivstoffslukere, kjempet for å utsette 0,5-grensa til 2025.

For å tilfredsstille de nye svovelkravene er løsningen enten å bruke LNG (naturgassmotorer), scrubber (som vasker eksosen) eller lavsvoveldiesel.

Lavsvoveldiesel er dyrt, og installasjon av ekosgrassrensesystemer (scrubbere som vasker ut svovel fra eksos) koster penger, tar plass og betyr noe økt drivstoffbruk.  

LNG koster mer i investering og er så å si bare aktuelt for nybygg. Det tar mange år før merkostnaden med gassmotor er tilbakebetalt.

Les hele artikkelen og få tilgang til mer eksklusivt innhold

Som Ekstra-medlem får du lese unike artikler på Tu.no og Digi.no hver uke.

Eksklusive artikler | Fordypning og innsikt | Rabatt på konferanser

månedlig

Kr 199
Kr 50 per uke
Prøv gratis
Første måned gratis
Én måned gratis
NITO- eller Tekna-medlem?
Få 50 % rabatt
Jobber du i en bedrift med mer enn fem ansatte?
Ta kontakt for grupperabatt
 

Betal med Visa, MasterCard eller PayPal. Ved årlig periodisering tilbys også bedriftsfaktura.

Vilkår og bruksbetingelser

Allerede medlem?