FERGER

Nye fergekaier på riksvei 13 er i drift

Statens vegvesen har nå overtatt den siste av de nye fergekaiene på fergesambandet Vangsnes-Hella-Dragsvik.

Byggeleder Kristian Slinde på det nye kaianlegget på Vangsnes.
Byggeleder Kristian Slinde på det nye kaianlegget på Vangsnes. Foto: Lars Olve Hesjedal/Statens vegvesen
5. jan. 2021 - 12:03

Mesta har vært hovedentreprenør på anleggsarbeidet, som startet for snart to år siden.

– Kontrakten med Mesta har en verdi på 148,6 millioner kroner pluss moms, sier byggeleder Kristian Slinde i Statens vegvesen i en melding.

HAV Group har designet fergene til Fjord1 og skal levere elektriske og autonome system og funksjoner. Fergene skal inn på E39 Lavik-Oppedal i september 2026.
Les også

Fjord1: : Velger Tyrkia som byggested for selvkjørende ferger

Riksvei 13

Prosjektet omhandler både Dragsvik, Hella og Vangsnes ferjekai på riksvei 13.

På de tre kaiområdene er det bygd nye servicebygg i kombinasjon med venterom og toalettanlegg. Det er lagt til rette for strøm til elektriske ferger. Friteksttavler er også satt opp.

Fra Dragsvik er det lagt en sjøkabel som gir ferskvann til Hella.

Dragsvik fergekai. <i>Foto:  Statens vegvesen</i>
Dragsvik fergekai. Foto:  Statens vegvesen

På Dragsvik fergekai har det vært arbeid med oppussing av landområde og ny fergekai med ny fergebru, hydraulikkanlegg og aggregatbygg.

Dagens Oslofjordtunnel mellom Asker og Frogn i Akershus er stengt ti prosent av tiden. Byggingen av et nytt tunnelløp, som starter i 2025, skal etter planen sørge for 99 prosent oppetid.
Les også

På 90-tallet bygget de Oslofjordtunnelen på tre år. Nå er byggetiden nær doblet

Mye pæling

På Vangsnes ferjekai har det blitt bygd ny komplett fergekai med fergebru, hydraulikkanlegg, aggregatbygg og tilleggskai. Reservekaia på Vangsnes er også ny.

Hella fergekai. <i>Foto:  Statens vegvesen</i>
Hella fergekai. Foto:  Statens vegvesen

Størsteparten av arbeidet i prosjektet har foregått på Vangsnes, med mye betong-, stål- og pælearbeid.

Konstruksjonene her er bygd på borede pæler av stålrør. Pælene ble boret i berg og deretter utstøpt. På Vangsnes er det boret omlag 65 pæler, med cirka 1000 meter utstøpte pæler totalt.

Det er Norled som opererer fergesambandet Vangsnes-Hella-Dragsvik på vegne av Statens vegvesen.

Det er bygd nye servicebygg med venterom og toalett på alle de tre kaiene. Her fra Vangsnes. <i>Foto:  Lars Olve Hesjedal/Statens vegvesen</i>
Det er bygd nye servicebygg med venterom og toalett på alle de tre kaiene. Her fra Vangsnes. Foto:  Lars Olve Hesjedal/Statens vegvesen

– Vi har lagt fram strøm til Norled, slik at de kan få ladet de nye elektriske fergene som etter hvert skal inn i sambandet, sier Slinde.

Det er Norled selv som bygger det elektriske ladesystemet både på Vangsnes, Hella og Dragsvik.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

– Det vil pågå en del restarbeid rett over nyttår, og siste finpuss til våren, sier Slinde.

Hølland bru fra 1843 er 34 meter lang og krysser elva Ogna i Hå kommune.
Les også

Sjeldent oppdrag: Denne brua fra 1843 må forsterkes – uten at det synes

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.