ferger

Nye fergekaier på riksvei 13 er i drift

Statens vegvesen har nå overtatt den siste av de nye fergekaiene på fergesambandet Vangsnes-Hella-Dragsvik.

Byggeleder Kristian Slinde på det nye kaianlegget på Vangsnes.
Byggeleder Kristian Slinde på det nye kaianlegget på Vangsnes. Foto: Lars Olve Hesjedal/Statens vegvesen
Bjørn Olav AmundsenBjørn Olav Amundsen– Journalist
5. jan. 2021 - 12:03

Mesta har vært hovedentreprenør på anleggsarbeidet, som startet for snart to år siden.

– Kontrakten med Mesta har en verdi på 148,6 millioner kroner pluss moms, sier byggeleder Kristian Slinde i Statens vegvesen i en melding.

Drotningsviktunnelen sett fra Drotningsvik. Gjennomslaget kom omkring 50 meter inn i tunnelen midt i bildet. Til venstre er gang- og sykkeltunnelen.
Les også:

Siste salve i den lengste veitunnelen i Sotrasambandet

Riksvei 13

Prosjektet omhandler både Dragsvik, Hella og Vangsnes ferjekai på riksvei 13.

På de tre kaiområdene er det bygd nye servicebygg i kombinasjon med venterom og toalettanlegg. Det er lagt til rette for strøm til elektriske ferger. Friteksttavler er også satt opp.

Fra Dragsvik er det lagt en sjøkabel som gir ferskvann til Hella.

Dragsvik fergekai. Foto:  Statens vegvesen
Dragsvik fergekai. Foto:  Statens vegvesen

På Dragsvik fergekai har det vært arbeid med oppussing av landområde og ny fergekai med ny fergebru, hydraulikkanlegg og aggregatbygg.

En hjullaster med fres, tilnærmet lik den på bildet, skal kommende vinter styres førerløst fra en kontrollpost nær Vikafjell med norsk teknologi. Bildet viser en tradisjonell, førerstyrt hjullaster med fres på Sognefjellet.
Les også:

Norges første fjernstyrte brøytebil

Mye pæling

På Vangsnes ferjekai har det blitt bygd ny komplett fergekai med fergebru, hydraulikkanlegg, aggregatbygg og tilleggskai. Reservekaia på Vangsnes er også ny.

Hella fergekai. Foto:  Statens vegvesen
Hella fergekai. Foto:  Statens vegvesen

Størsteparten av arbeidet i prosjektet har foregått på Vangsnes, med mye betong-, stål- og pælearbeid.

Konstruksjonene her er bygd på borede pæler av stålrør. Pælene ble boret i berg og deretter utstøpt. På Vangsnes er det boret omlag 65 pæler, med cirka 1000 meter utstøpte pæler totalt.

Det er Norled som opererer fergesambandet Vangsnes-Hella-Dragsvik på vegne av Statens vegvesen.

Det er bygd nye servicebygg med venterom og toalett på alle de tre kaiene. Her fra Vangsnes. Foto:  Lars Olve Hesjedal/Statens vegvesen
Det er bygd nye servicebygg med venterom og toalett på alle de tre kaiene. Her fra Vangsnes. Foto:  Lars Olve Hesjedal/Statens vegvesen

– Vi har lagt fram strøm til Norled, slik at de kan få ladet de nye elektriske fergene som etter hvert skal inn i sambandet, sier Slinde.

Det er Norled selv som bygger det elektriske ladesystemet både på Vangsnes, Hella og Dragsvik.

– Det vil pågå en del restarbeid rett over nyttår, og siste finpuss til våren, sier Slinde.

Dagens E45 gjennom Kløfta følger en naturlig elvecanyon. Den skjærer seg dypt ned i fjellet fra Finnmarksvidda mot Alta. Fjellet er dårlig og porøst. Snøskred, sørpeskred og steinras gir ofte stengt vei. Nå skal strekningen legges i tunnel.
Les også:

Vegvesenet lokker med klimagulrot i E45-kontrakt

Kommentarer
Du må være innlogget hos Ifrågasätt for å kommentere. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto. Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn.