Bussruter i Oslo

Nye busskontrakter i Oslo: Fortsatt for tidlig med elbusser

Trengs flere års testing, sier Ruter.

Det vil fortsatt kun være test- og demokjøring med elbusser i Oslo de nærmeste årene.
Det vil fortsatt kun være test- og demokjøring med elbusser i Oslo de nærmeste årene. (Bilde: Teknisk Ukeblad)

Trengs flere års testing, sier Ruter.

Ruter har inngått kontrakt på åtte nye bussruter i Oslo.

Men på tross av ambisiøse miljømål, skal ingen av linjene betjenes av elektriske busser. Kollektivtrafikkjøperen mener ikke teknologien er moden nok ennå.

Det Ruter derimot gjør, er å korte ned på kontraktenes varighet.

I 2020

Samtlige kontrakter er gitt for tre år, med mulighet for enten to eller tre års forlengelse.

– Kontraktene er korte fordi de da gjør det mulig å starte el-bussdrift så snart teknologien og driftssystemet er testet og funnet tilstrekkelig pålitelig, sier Bernt Reitan Jenssen, administrerende direktør i Ruter, i en pressemelding.

Kontraktene gjelder fra april 2017. Ifølge Ruter er planen at 80-90 elektriske busser skal trafikkere de mest sentrumsnære busslinjene i Oslo fra 2020.

Kontraktene

Den største avtalen nå er verdt 260 millioner kroner i året og er inngått med Unibuss.

Den gjelder den såkalte Indre by-kontrakten som består av seks hovedlinjer sentralt i Oslo: 20, 21, 28, 34, 37 og 54, i tillegg til flere natt- og morgenbusslinjer.

Linjene skal betjenes av 75 nye leddbusser og 35 eldre leddbusser som bygges om til Euro 6-standard.

Nobina har vunnet kontrakten på line 25 og 22, verdt 49,5 millioner kroner årlig, som skal kjøres med 24 bybusser.

Kommentarer (14)

Kommentarer (14)

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå