Dobbeltspor i Intercity-trianglet vil være samfunnsøkonomisk lønnsomt, ifølge Vista Analyse. (Bilde: Roald, Berit)

INTERCITY

Nye beregninger viser at dobbeltspor er lønnsomt

På Østlandet.

I februar i fjor konkluderte Jernbaneverket med at hver krone investert i Vestfoldbanen ville gi et tap på 70 øre. Også Østfoldbanen og linjen fra Oslo til Lillehammer havnet på minussiden.

Motsatt

Men nå viser nye beregninger fra Vista Analyse et helt motsatt resultat, skriver Aftenposten.

Hver krone investert i Vestfoldbanen vil gi 33 øre i pluss, hver krone som investeres i Østfoldbanen vil gi 17 øre i pluss, og Dovrebanen mot Lillehammer vil gi 24 øre i pluss for hver investerte krone.

Beregningene får Naturvernforbundet til å kreve at også lønnsomheten for lyntogstrekningene blir vurdert på nytt. Men Samferdselsdepartementet avviser at dette vil bli gjort.

– Vi ser ikke behov for nye utredninger for lyntog. Nå handler det om å ta standpunkt, sier statssekretær Geir Pollestad.

Kvalitetssikring

Han forteller videre at han ikke er overrasket over at InterCity ifølge de nye beregningene går i pluss, men legger til at departementet venter på en ekstern kvalitetssikring av tallene som skal komme på et senere tidspunkt.

InterCity-utbyggingen blir videre diskutert når regjeringen til våren legger fram ny Nasjonal transportplan, forteller Pollestad.

Les også:

Denne skal redde togpendlerne fra snøkaos  

Regjeringen vurderer å tilby tregere tog

Disse tunnelene skal redde Oslo

Her er Skandinavias største modelljernbane