Store kostnadsøkninger etter at veiprosjekter kommer inn i Nasjonal Transportplan setter 15 av prosjektene i den nyeste planen i fare, ifølge ny rapport.
Store kostnadsøkninger etter at veiprosjekter kommer inn i Nasjonal Transportplan setter 15 av prosjektene i den nyeste planen i fare, ifølge ny rapport. (Bilde: Mari Gisvold Garathun)

NASJONAL TRANSPORTPLAN

Ny rapport: 15 veiprosjekter står i fare for å ryke ut av Nasjonal transportplan

Se hvilke her.

15 veiprosjekter står i fare for å ryke ut av regjeringens veisatsing i Nasjonal transportplan. 

Det kommer frem i en ny rapport utarbeidet av Oslo Economics. 

– Vi er bekymret for kostnadsøkningene og den manglende forutsigbarheten dette vil bety for bransjen, sier Kari Sandberg, administrerende direktør i Entreprenørforeningen for bygg og anlegg (EBA). 

Øker i omfang

Nasjonal transportplan ble lagt frem i april i år, med en rekordhøy kostnadsramme på over 1000 milliarder kroner. 

Rapporten viser likevel at beløpet er langt fra nok til å dekke alle prosjektene det er tenkt å dekke, dersom kostnadsøkningene vokser i samme takt som de gjorde i den forrige transportplanen. 

Prislappen på norske veiprosjekter har nemlig i snitt blitt 40 prosent høyere fra planleggingsfasen til gjennomføringsfasen de siste årene. 

– Det er flere årsaker til at kostnadene øker på denne måten. I første omgang er det gjerne snakk om at prosjektene ofte øker i omfang på grunn av lokale ønsker og politiske krav, sier konsernsjef Arne Giske i Veidekke, som har bestilt rapporten. 

I tillegg til dette mener Giske det ofte benyttes arbeidsprosesser som øker kostnadene mer enn nødvendig. 

Må vurdere kostandsdriverne

Eksempler på prosjekter som har opplevd ekstrem kostnadsøkning er E39 Svegatjørn-Rådal og E39 Rogfast.

På E39 Svegatjørn-Rådal var årsaken til kostnadsøkningen i all hovedsak overgangen fra to til fire felts vei, kan man lese i rapporten. Mens på E39 Rogfast anbefalte den første KVU-en ett-løps tunnel med to felt, mens det nå planlegges for en fire-felts veg og en undersjøisk tunnel med to løp.

– Da sier det seg selv at det er snakk om helt ulike prisanslag, sier Giske. 

Han mener likevel det er mulig å gjøre noe med utviklingen som har vært de siste årene. 

– Man må gjøre en vurdering av behovet langs veien. Det er ikke alltid behov for så mange veikryss og kostnadsdrivende elementer som man helst skulle ønske, sier han. 

Tidlig involvering

Giske viser i tillegg til Nye veier, som foreløpig, tross relativt få prosjekter så langt, ser ut til å klare å redusere kostnadene for veiutbygging. 

– Det kan se ut som bruken av totalentrepriser, der entreprenørene involveres tidligere i prosessen, har en god effekt på kostnadene, sier han. 

Sandberg i EBA er enig. 

– I Nye Veier ser vi at samhandlingsprosesser med tidlig involvering av entreprenørene er med på å redusere kostnader, sier hun. 

15 veiprosjekter i fare

I følge rapporten er det hele 15 prosjekter som står i fare for å ryke helt ut av Nasjonal Transportplan dersom man ikke får gjort noe med dagens økende kostnader. 

Felles for prosjektene er at de ligger sent i NTP-perioden og/eller ikke er fullfinansierte i planenperioden. 

De 15 prosjektene er: 

  • E18 Slependen – Drengsund
  • Rv 19 Moss
  • E39 Aksdal – Våg
  • E39 Ådland – Svegatjørn (Hordfast)
  • E39 Vågsbotn – Klauvanese
  • E39 i Sogn og Fjordane, strekningsvis utbedring Byrkjelo – Sandane
  • E39 Ålesund – Molde (Møreaksen)
  • E134 Strømsåstunnelen, nytt tunnelløp
  • E134 Saggrenda – Elgsjø
  • E134 Vågsli – Røldal
  • E6 Åsen – Steinkjer
  • E14 Stjørdal – Meråker
  • E10 Fiskebøl – Nappstraumen
  • E6 Olderdalen – Langslett
  • Rv 93 Kløfta

"Øker kostnadene med 40 prosent i gjennomsnitt, vil ingen av de antatt sårbare prosjektene kunne gjennomføres om de skal stå for justeringen," står det i rapporten. 

Tror på kostnadsreduksjon

Sandberg mener derimot ikke at slaget er tapt ennå. 

– Det er ikke for sent for disse prosjektene. Jeg tror det er fult mulig å redusere kostnadene og få realisert alle prosjektene i planen, sier hun. 

Og viser til at en reduksjon vil kreve endringer både politisk og fra byggherre i prosjektene. 

Hun mener videre både økt grad av standardisering og industrialisering i byggebransjen kan være med på å holde kostnadene nede og redde de 15 veiprosjektene som står i fare for å falle ut av transportplanen. 

Også Giske mener det er mulig å redde de 15 sårbare prosjektene. 

– Om man er mer oppmerksom på kostnadsdriverne er det mye man kan man gjøre mye for å holde kostnadene nede, sier han. 

Kommentarer (4)

Kommentarer (4)