Digitalisering av byggesøknaden

Ny løsning fra dataselskap betyr kroken på døra for nabovarsel med rekommandert post

Nå jobber Direktoratet for byggkvalitet også med å legge til rette for automatisk regelsjekk med bim.

Utvikler i Norkart, Anne Sofie Strand Erichsen (foran), la fram sin nye løsning for digital nabovarsling for kommunal- og moderniseringsminister Monica Mæland (midten) onsdag.
Utvikler i Norkart, Anne Sofie Strand Erichsen (foran), la fram sin nye løsning for digital nabovarsling for kommunal- og moderniseringsminister Monica Mæland (midten) onsdag. (Foto: Heidi Sævold)

Nå jobber Direktoratet for byggkvalitet også med å legge til rette for automatisk regelsjekk med bim.

Etter ni dager i drift presenterte Norkart hvordan deres løsning for digitalt nabovarsel er tatt imot av brukerne.

Mandag forrige uke lanserte programvareselskapet Norkart sin landsdekkende løsning for digital nabovarsling i byggesøknader. På halvannen uke har cirka 150 000 har sett lanseringskampanjen i sosiale medier, og løsningen er nå oppe i ti brukere per dag.

– Vi hadde en som var på vei til posten med rekommandert brev da han så vår kampanje på Facebook, og snudde og gikk hjem for å sende digitalt. En annen kalte løsningen revolusjonerende, noe som var veldig gøy, sier utvikler i Norkart Anne Sofie Strand Erichsen. 

Les også

Hun har laget den nye løsningen for digital nabovarsling sammen med utviklerkollega Mathilde Ørstavik. Utviklerne har fått med flere brukere som har et nabovarsel klart, på å pilotere tjenesten.

– Vi gjør tilpasninger hele veien, basert på direkte kontakt med brukere. De deler skjerm med meg, og gir tilbakemeldinger underveis om hvor forståelig ting er, sier Erichsen.

Denne uken presenterte hun tjenesten for kommunal- og moderniseringsminister Monica Mæland hos Direktoratet for byggkvalitet (DiBK) i Oslo.

Fra rekommandert brev til autofylt nettskjema

I alle byggeprosjekter der man må søke om byggetillatelse, må man også varsle naboer og gjenboere, og det er vanlig og bruke rekommandert post.

Direktoratet for byggkvalitet (DiBK) har utviklet den digitale tjenesteplattformen Fellestjenester BYGG på Altinn, og gitt Norkart og 16 andre selskaper konsesjon til å utvikle tjenester for å på sikt digitalisere hele byggesøknaden.

I oktober skrev TU Bygg om at Ambita og Norconsult, som også er blant de som har fått konsesjon, lanserte sin løsning for digitalt nabovarsling for utvalgte kunder. 

Les også

Onsdag denne uken besøkte kommunal – og moderniseringsminister Monica Mæland Direktoratet for byggkvalitet i Oslo. Der hun fikk en gjennomgang av Norkarts løsning og mottakelsen i markedet av utvikler Erichsen og Jorunn Kragset, byggingeniør og ansvarlig for digitalisering av byggesak i Norkart.

– Det er utfordrende å lage en løsning som skal brukes både av profesjonelle aktører og privatpersoner som gjør dette en gang i livet. For å tilpasse tjenesten til begge målgruppene har vi lagt på små tekster med spørsmål og svar, og en chat hvis de står fast. Ellers har vi prøvd å gjøre alt enklest mulig. Tjenesten autofyller flest mulig felt med data fra Altinn, og du får beskjed med én gang hvis noe er feil eller mangler, forklarte Erichsen til statsråden.

Per Arne Horne, direktør i Direktoratet for byggkvalitet (DiBK). Foto: Pressebilde

Ny arbeidsmetode mellom det private og offentlige

Direktør i Direktoratet for byggkvalitet, Per Arne Horne, mener at denne bruken av næringslivet i et offentlig digitaliseringsprosjekt er utenom det vanlige.

– Når det offentlige jobber med utviklingsprosjekter, brukes det ofte lang tid på å få satt i gang store IKT-prosjekter. Dette prosjektet går på sin side ut på å teste og pilotere ulike deler av løsningen steg for steg, før det settes sammen etterhvert. Vår oppgave er å lage systemet som påser at de statlige reglene følges, også lar vi utviklerne utvikle best mulige løsninger for brukerne, sier Horne.  

De 17 selskapene som har fått konsesjon jobber med ulike enkeltløsninger og møtes 4-5 ganger årlig for å dele erfaringer og informasjon om hvor langt hver av dem har kommet.

Regelsjekk med bim

Norkart jobber i likhet med de andre selskapene med flere løsninger for Fellestjenester Bygg enn den som nå er lansert.

 Drømmen er å kunne hatt en analyse av hvordan og hvor mye alle som eier en eiendom i Norge har lov til å bygge. Men det har vi ikke gode nok digitale data til foreløpig, sier Jorunn Kragset, byggingeniør og ansvarlig for digitalisering av byggesak i Norkart.

– Hvor lenge er det til IFC-filer med bim-modeller er en del av byggesøknaden?

– Bim for byggesak vil kunne bli tatt i bruk i 2019. Vi er også igang med å pilotere løsninger som på sikt kan gjøre automatisk regelsjekk opp mot byggteknisk forskrift. Men det er en relativt stor jobb. Det må gjøres en vurdering av hva som kan stilles som entydige krav med to streker under svaret, og dermed automatiseres, og hva som krever analyser av prosjekterende foretak. Vi må også se på hvordan vi kan utforme lovverket til å tilpasses en mer automatisert regelsjekk med bim-modeller på en god måte. 

Det sendes cirka 80 000 byggesøknader i året. Direktoratet for byggkvalitet anslår at det i snitt er 8-10 nabovarsler per byggesøknad. 

Les også

Kommentarer (10)

Kommentarer (10)

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå