Kommunal- og moderniseringsminister Monica Mæland fikk presentert Norkarts nye løsninge for digital nabovarsling or hos Direktoratet for byggkvalitet i Oslo onsdag.
Kommunal- og moderniseringsminister Monica Mæland fikk presentert Norkarts nye løsninge for digital nabovarsling or hos Direktoratet for byggkvalitet i Oslo onsdag. (Foto: Heidi Sævold)

Digitalisering av byggesøknaden

Monica Mæland om digitalisering av byggesøknaden: – Det handler om fremtiden til kommuner

Kommunal- og moderniseringsministeren mener kommunene ikke har råd til å la være å ta i bruk nye digitale løsninger for byggesøknader.

Kommunal – og moderniseringsminister Monica Mæland fikk onsdag en presentasjon av Norkarts løsning for digital nabovarsling hos Direktoratet for Byggkvalitet i Oslo.

Norkart er en av 17 private selskaper som har fått konsesjon til å utvikle løsninger til plattformen Fellestjenester Bygg, som på sikt skal digitalisere hele byggesøknaden og behandlingen i kommunen.

Statsråden uttrykte begeistring for den nye løsningen, som blant annet innebærer at brukeren får beskjed hvis noe mangler eller er feil utfylt, autofyller flere felter med data fra Altinn og automatisk anbefaler hvilke naboer som bør varsles. Mottakeren vil få beskjed via SMS og mail via Altinn, og all kommunikasjonen foregår digitalt.

– Har ikke råd til å la være

I oktober skrev TU Bygg at digital nabovarsling vil innebære store ressursbesparelser for brukerne, men at det kan være svært ulik praksis i de enkelte kommunene når det gjelder å i bruk nye løsninger for byggesaksbehandling.

Statsråden understreker at omleggingen til heldigital byggesøknad er noe kommunene er nødt til å ta på alvor.

– Jeg kan ikke se at kommunene har råd til å la være å ta dette i bruk, hvis vi skal få til bosetting og verdiskaping i hele landet. Og de vil spare hoder og hender på å ta i bruk disse løsningene, som gjør at de kan bruke hoder og hender på ting de ikke kan benytte digitale løsninger i like stor grad, sier Mæland.

– Har dere en strategi for å gjøre kommunene rustet til å ta imot nye typer søknader med nye filformater og dokumenter?

– Utgangspunktet er at vi har et kommunalt selvstyre, og må løse dette lokalt. Vi har 422 måter å gjøre dette på, noe som er altfor mange. Hovedjobben min er å på sikt legge til rette for færre og større kommuner. Ingen har råd til å la være, fordi det handler om fremtiden til kommuner, understreker hun.

– Men det er en bekymring om alle kommunene er godt nok rustet til å kunne prioritere dette arbeidet, fordi de er veldig små og sårbare. Men da må vi jobbe med kommunestruktur, og det gjør vi, blant annet i samarbeid med KS, legger hun til. 

Les også

– Vi håper mange kommuner nå bruker kommunesammenslåingen til å investere i nye systemer, sa Direktør i Direktoratet for byggkvalitet, Per Arne Horne, som også var tilstede under presentasjonen.

Ny digitaliseringsminister

Forrige uke kom den nye regjeringsplattformen, der det blant etableres en ny ministerpost for digitalisering under kommunal- og moderniseringsdepartementet. Mæland understreker at Nikolai Astrup, som har fått den nye ministerposten, vil få et koordinerende ansvar for digitaliseringsprosjekter og en større verktøykasse.

– Poenget med det er å samle ressurser fra flere departementer for å kunne drive frem digitalisering i offentlig sektor enda sterkere enn det vi har gjort hittil, blant annet ved å samle både det offentlige og private i én statsrådsportefølje. Men sektoransvaret består fortsatt. Det betyr at helsedepartementet skal drive digitalisering i helsesektoren, jeg skal drive med digitalisering på plan og bygg, og næringsdepartementet skal jobbe for digitaliseringen i privat sektor, sier Mæland.

Les også

Kommentarer (0)

Kommentarer (0)

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå