Bruer

Ny kontrakt: Tofterøybrua trenger utbedring og katodisk beskyttelse 

Entreprenøren kan regne med å måtte bruke resten av 2023 samt 2024 fram til midten av oktober.

Tofterøy bru. Her ser vi hengespennet og sidespennet mot øst.
Tofterøy bru. Her ser vi hengespennet og sidespennet mot øst. Foto: Vestland fylkeskommune
Bjørn Olav AmundsenBjørn Olav Amundsen– Journalist
20. apr. 2023 - 08:03

Vestland fylke har lyst ut konkurransen som heter Bruvedlikehold og katodisk beskyttelse Fv. 5222 Tofterøybrua.

Den brua ligger altså på fylkesvei 5222 i Øygarden kommune, og er eneste veiforbindelse for kjøretøy og myke trafikanter mellom Sotra og Toftarøyna. Kjørebanen på brua har ett felt som er fire meter bredt. ÅDT er på 950, og fartsgrensen er 60 km/t.

Brua ble oppført i 1975, og er 274 meter lang. Hovedspennet er på 144 meter. Den har 13 akser: Landkarene, to tårn og ni pilarer. Fritt seilløp er cirka 19x140 meter.

Skader i veibanen på hengespennet på Tofterøy bru. Foto:  Vestland fylkeskommune
Skader i veibanen på hengespennet på Tofterøy bru. Foto:  Vestland fylkeskommune

Konkurransegrunnlaget opplyser at katodisk beskyttelse ble montert på viadukter i 2003 og på hengespenn og tårn i 2006. Her er det registrert høyere kloridverdier i hengespennet enn i viaduktene. Generelt ligger kloridnivået i armeringslaget på et nivå som gir liten til stor sannsynlighet for korrosjon i hele brua. Anodesonene i hengespenn og på viaduktene fungerer, men ikke optimalt.

Konklusjonen er at det trengs tiltak for at det katodiske anlegget skal forlenge brukstiden til brua. Det gjelder både sidespennene der overkantarmering må beskyttes gjennom katodisk beskyttelse, og hengespennene der det eksisterende anlegg i overkant av dekket må skiftes ut og beskyttes med et slitelag.

Det er i hovedsak overbygning og spesielt kjørebanen som skal rehabiliteres. Arbeidene omfatter blant annet:

  • Oppmåling/materialundersøkelser
  • Mekaniske reparasjoner
  • Etablering av katodisk beskyttelse i kjørebanen
  • Legging av asfaltslitelag
  • Rehabilitering av brufuge

Entreprenøren har frist på seg til 15. oktober 2024 med å bli ferdig.

Tilbudsfrist er 23. mai.

Dagens E45 gjennom Kløfta følger en naturlig elvecanyon. Den skjærer seg dypt ned i fjellet fra Finnmarksvidda mot Alta. Fjellet er dårlig og porøst. Snøskred, sørpeskred og steinras gir ofte stengt vei. Nå skal strekningen legges i tunnel.
Les også:

Vegvesenet lokker med klimagulrot i E45-kontrakt

Kommentarer
Du må være innlogget hos Ifrågasätt for å kommentere. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto. Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn.