BRUER

Ny kontrakt: Bygg ny bru i krevende terreng i Hemsedal

Et ti meter dypt juv, ur og løsmasser. Kort sagt: Litt krevende brujobb i krevende terreng.

Slik ser det ut med Skjøiten bru i dag.
Slik ser det ut med Skjøiten bru i dag. Foto: Google Maps
3. des. 2020 - 10:20

På riksvei 52 vestover fra selve Hemsedal og opp mot høyfjellet ligger Skjøiten bru. Nå skal det bygges ny.

Kart over brua med tilstøtende vei. <i>Illustrasjon:  Statens vegvesen</i>
Kart over brua med tilstøtende vei. Illustrasjon:  Statens vegvesen

Det er et krevende terreng. Elva Mørkedøla går i et juv her, og dybden er på 8-12 meter. Det er løsmasser og stedvis ur, og varierende tykkelse på berget. Fjellet er forøvrig til dels forvitret og med sprekkdannelser.

Oppdraget går ut på å bygge ny Skjøiten bru over Mørkedøla, og det blir ei spennarmert betongbru. Tilstøtende veinett på riksvei 52 skal utbedres.

Den gamle brua er fra 1937.

Riksvei 52 over Hemsedalsfjellet er en viktig hovedferdselsåre mellom øst og vest, og skal være åpen og i drift i hele anleggsperioden.

Gamle Skjøiten bru skal altså rives og miljøsaneres når trafikken er satt på ny bru.

Her kommmer 2.8 tonn stein, og rammer konstruksjonen med 1000 kJ. Det meste av kreftene tas av det øvre laget, lag nummer to fordeler kreftene tl kræsjboksene, som hviler på den stive stålkonstruksjonen.
Les også

Bruker aluminium til ny skredsikring

Ny bru på 93 meter

Modell av nye Skjøiten bru. <i>Illustrasjon:  Statens vegvesen</i>
Modell av nye Skjøiten bru. Illustrasjon:  Statens vegvesen

Den nye brua skal bli 93 meter lang. Bruplata er på cirka 83 meter. Utvendig bredde er ti meter og innvendig føringsbredde er ni meter. Det skal være to landkar og to søyler, hvorav den ene er nede i juvet. Landkar og søyler skal etableres på berg. Brua skal ha bitumenstabilisert fuktisolering og asfaltdekke. Rekkverket blir standardversjonen til Vegvesenet, med overganger til skinnerekkverk på veien. Brua skal ha kabelføringsrør, men ikke belysning.

Slik er brua og veien tenkt å ligge i terrenget. <i>Illustrasjon:  Statens vegvesen</i>
Slik er brua og veien tenkt å ligge i terrenget. Illustrasjon:  Statens vegvesen

Det skal også bygges ny gårdsvei til en eiendom og ei skiløype. Dessuten skal avkjørselen til Liovegen utbedres. Kabler og master for Hemsedal Energi skal legges om, og det skal skiftes stikkrenner i riksveien på parsellen.

Oppdraget skal være ferdig 5. september 2022.

Vegvesenet legger opp til en konkurranse med forhandlinger, og planlegger å plukke ut tre leverandører.

Brua er fra 1937. Den har hatt sin tid. <i>Foto:  Statens vegvesen</i>
Brua er fra 1937. Den har hatt sin tid. Foto:  Statens vegvesen

Kravene er blant annet at leverandøren skal ha tilstrekkelig erfaring av relevant art og vanskelighetsgrad fra tilsvarende arbeider. Leverandøren skal også ha en egenkapitalandel på minst ti prosent, og gjennomsnittlig årlig omsetning de siste tre årene skal være på minimum 50 millioner kroner.

Vegvesenet arrangerer tilbudskonferanse 15. desember. Frist for å melde sin interesse for denne jobben er 11. januar.

Planlagt oppstart på ny Skjøiten bru er rett etter påske 2021. 

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.