Prosjekter

Ny kontrakt: 750 meter gang- og sykkelvei i Vegårshei i Agder

Her blir det både sprengning og bruriving.

Her omtrent fra Fjellheim og nordover mot Moland i Vegårshei skal det bli ny gang- og sykkelvei.
Her omtrent fra Fjellheim og nordover mot Moland i Vegårshei skal det bli ny gang- og sykkelvei. Foto: Google Maps
Bjørn Olav AmundsenBjørn Olav Amundsen– Journalist
16. juni 2020 - 14:19

Agder fylke skal bygge helt ny gang- og sykkelvei langs eksisterende fylkesvei 414 på strekningen Fjellheim-Moland i Vegårshei kommune. Kommunen skal samtidig bygge VA-anlegg i den nye traseen, så dette arbeidet utføres i samarbeid med kommunen.

Kontrakten er en enhetspris, mens prosjekteringen er modellbasert.

Gang- og sykkelveien blir cirka 750 meter lang, og skal ha tre meters bredde og en betongellipse som skille mellom kjøreveien og gang- og sykkelveien.

Gang- og sykkelveien blir liggende på sørsiden av fylkesvei 414 , og det er forutsatt at selve fylkesveien berøres så lite som mulig. Det må til sprengningsarbeid for å klare å bygge det nye utvidede profilet med ny gang- og sykkelvei.

Dessuten skal det lages to nye busslommer i et kryss.

Denne store veitavlen er laget av hampfibre.
Les også:

Prøver ut veiskilt i hamp

Litt bruriving blir det også

Ei eksisterende småbru skal rives, og bekken under skal i stedet legges i to rør med 1,6 meters diameter. I tillegg blir det vingemurer av naturstein fra eksisterende landkar og enkelte mindre forstøtningsmurer.

Mens brua rives og bekken legges om, trengs det en midlertidig omkjøringsvei på cirka 50 meter. Den skal ligge så nær eksisterende vei som mulig og reguleres med ett kjørefelt.

VA-arbeidene til kommunen omfatter blant annet 825 meter grøfter med ledninger.

Arbeidet skal være ferdigstilt 15. juni neste år.

Fylket holder tilbudskonferanse i Vegårshei 18. juni, og fristen for å gi tilbud er 6. august.

En del av millionene som var satt av til Ørsteds Green Fuels for Denmark-prosjekt ved Avedøreværket i København, skal i stedet gå til oppgraderinger av riksveier, slik at det blir enklere å transportere vindturbin­elementer og sikre gode rammevilkår for utfordrede danske vindkraftselskaper.
Les også:

Danmark: : Regjeringen trekker i bremsen på hydrogeneventyret

 
 
Kommentarer
Du må være innlogget hos Ifrågasätt for å kommentere. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto. Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn.