Ny forsinkelse for Havila Kystruten

Det tyrkiske verftet sliter med å levere det første av fire nye kystruteskip. Forsinkelsen forplanter seg.

Ny forsinkelse for Havila Kystruten
Havila Capella på sjøprøver. Skipet er ventet til Bergen rundt 20. november med første rundreise 1. desember 2021, 11 måneder etter opprinnelig plan. Foto: Havila Kystruten
Dette er en Ekstra-sak som noen har delt med deg. Abonnere for å få full tilgang til alt innhold.

Det første skipet, Havila Capella, skal overleveres Kystruten i neste uke. Første seilas med passasjerer vil gå fra Bergen 1. desember. 

Det betyr at mannskap og besetning ikke rekker å gjøre seg kjent med skipet etter ankomst Norge og er derfor på plass i Tyrkia.

– Mannskap og besetning ble sendt til Tyrkia for å få tid til å bli kjent med skipet og med alt om bord, trene og øve på rutiner, sier administrerende direktør i Havila Kystruten, Bent Martini, til TU.

Etter planen skal skipet seile fra Tersan Shipyard i Tyrkia rundt 7.–8. november med ankomst Bergen rundt 20. november.

Korona-skyld

Koronapandemien får mye av skylda for forsinkelsene. Norske myndigheter har vært restriktive med å sende inspektører til land med mye smitte. Martini sier at det går 6.000 mennesker rundt med munnbind på verftet, derav en god del som er smittet.

I en børsmelding skriver Havila Kystruten at pandemien gjør det vanskelig å få kvalifisert utenlandsk arbeidskraft til verftet for å ferdigstille skipet og gjøre siste «finish» av passasjerområdene om bord.

Selskapet skriver at det I tillegg har oppstått uventede og uvanlige problemer med transformatorer. Hvert av skipene har elleve transformatorer fra en italiensk produsent. Alle transformatorene gikk varme samtidig.

Dette er det nå funnet en løsning på slik at Havila Capella har startet nye sjøprøver. Etter sjøprøver er det beregnet at det trengs cirka en måned til klargjøring, sertifisering og levering.

Administrerende direktør Bent Martini i Havila Kystruten. Foto: Havila

Forplanter seg

Tersan Shipyard skal bygge alle fire kystruteskipene til Havila. Forsinkelsen med det første skipet fører til at det også blir utsatt levering av skip nummer to, Havila Castor.

– Byggingen av skipene  henger sammen. Det er mange av de samme ressursene som skal gjøre ferdig Havila Castor, sier Martini.

Verftet har antydet at skipet skal være klar til overtakelse i slutten av desember, mot opprinnelig plan 15. desember.

Martini sier at de krysser fingrene for at det ikke blir så mye forsinkelser at de må justere seilingsplanene igjen. Nå er planen at Havila Castor skal starte sin første rundtur fra Bergen 20. januar.

Gass og batteri

Tersan Shipyard skulle opprinnelig bare bygge to skip for Havila Kystruten, Havila Capella og HavilaCastor. De to neste Havila Polaris og Havila Pullox, skulle i utgangspunktet bygges ved det spanske verftet Hijos de Barreras, men på grunn av finansielle problemer hos verftet ble kontrakten hevet og Tersan valgt også for de to siste. Dermed oppnås en viss seriebyggingsfordel. 

De 121 meter lange skipene får en LNG og batteri-hybrid framdrift som gjør at de skal kunne seile inn og ut av verdensarvfjorden Geirangerfjorden utslippsfritt. Batteripakkene er på 6,1 MWh.

Det var i 2017 regjeringen bestemte at den tradisjonsrike kystruten mellom Bergen og Kirkenes skulle settes ut på anbud. Året etter ble det klart at Hurtigruten får konkurranse fra Havila. Hurtigruten skal fortsatt drifte syv skip på strekningen.

Les også