TILPASSE ExPhil: - Det obligatoriske faget ExPhil er ikke tilpasset den hverdag ingeniørene møter i arbeidslivet, mener professor Jörg Steinbach (t.v.). - Ta kontakt med industrien og innhent konkrete problemstillinger, det vil gi mer motiverte studenter, er hans råd til rektor Torbjørn Digernes (t.h.). I midten Knut Harg, som representerer norsk industri i komiteen. (Bilde: Arne Asphjell)
ExPhil må tilpasses: - Det obligatoriske faget ExPhil er ikke tilpasset den hverdag ingeniørene møter i arbeidslivet, mener professor Jörg Steinbach (t.v.). I midten: Knut Harg fra Norsk industri . Til høyre: rektor Torbjørn Digernes (t.h.). (Bilde: Arne Asphjell)
- Det obligatoriske faget ExPhil er ikke tilpasset den hverdag ingeniørene møter i arbeidslivet, mener professor Jörg Steinbach (t.v.). - Ta kontakt med industrien og innhent konkrete problemstillinger, det vil gi mer motiverte studenter, er hans råd . (Bilde: Arne Asphjell)

NTNU: For mange fag og overlapping

  • Karriere

"Dommen" over NTNU

Den internasjonale komiteens ankepunkter:

  • Et klarere definert ansvar for tverrfaglige program.
  • Konservative undervisningsmetoder, spesielt innen fysikk og matte. Problembasert læring og prosjektbasert læring må i større grad tas i bruk.
  • NTNU er for opptatt av økonomi og for lite konsentrert om store strategiske linjer. Skal NTNU være nasjonal ener på ingeniørutdanning, eller skal målet om å være et internasjonalt ledende teknisk universitet 2020 ha prioritet? spør komiteen.

Lederen av komiteen, professor Jörg Steinbach fra TU Berlin, leverte klar tale da han gjennomgikk komitéinnstillingen for en interessert forsamling i Rådssalen på NTNU:

– I dag kan studenter som søker NTNU velge mellom 16 forskjellige ingeniørutdanninger. Det er for mye. Få 17-åringer har en klar idé om hvilket ingeniørstudium de bør velge. Derfor er det mye bedre at spesialiseringen kommer senere i studiet, påpekte Steinbach.

Overlapping

Komiteen konstaterer også at det er mye overlapping mellom de ulike utdanningsløpene, og at en kritisk gjennomgang av den faglige porteføljen er nødvendig.

Les også: Foreslår karakterminstekrav i matte

Gammeldagse undervisningsmetoder

Noen andre velmente råd fra komiteen:

  • Et klarere definert ansvar for tverrfaglige program. Dagens organisasjon favoriserer ikke tverrfaglighet.
  • Det er til dels konservative undervisningsmetoder som benyttes, spesielt innen fysikk og matte. Problembasert læring og prosjektbasert læring må i større grad tas i bruk.
  • NTNU er for opptatt av økonomi og for lite konsentrert om de store strategiske linjer, mener komiteen. Skal NTNU være nasjonal ener på ingeniørutdanning eller skal målet om å være et internasjonalt ledende teknisk universitet 2020 ha prioritet?




Nok statlig tilskudd

– Ser vi på dagens 20 ledende universitet innen teknologi, er det klart at de ikke utmerker seg som studentfabrikker – de prioriterer forskningen, fastslår Steinbach, og legger til at det norske systemet for tildeling av midler til universitetene favoriserer studentproduksjon. Han vil heller ha tildeling av midler basert på opptak de tre første årene, og etter antall uteksaminerte for de to siste årene av studiet.





– NTNU har nok økonomiske midler å rutte med, mener Steinbach, og sammenligner med sitt eget universitet. TU Berlin får vel 6000 Euro per student per år, mens NTNU får nesten 7700 Euro.





– Det er den interne fordelingen av midler det må ordnes opp i, mener han.





Rapporten

Hele rapporten ligger på nettet (PDF, 41 sider).