FRAM MED KULERAMMA: Birgitta Stymne (innfelt) og NOKUTs evalueringskomité vil prøve ut minstekrav for mattekarakterer fra videregående.

Foreslår karakterminstekrav i matte

  • Karriere

NOKUTs dom

Noen hovedtrekk fra NOKUTs gjennomgang av Norsk ingeniørutdanning:



På minussiden:

* For lite forskningstilknyttet undervisning.

* For lav pedagogisk kompetanse hos lærerne.

* Utdanningen har for liten internasjonal tilknytning.

* Gjennomstrømningen blant studentene er for lav.



På plussiden:

* God fagbase av matematiske og naturvitenskapelige emner.

* God balanse mellom akademisk og praktisk/teknisk undervisning.

* God kontakt med næringslivet.

* Godt studiemiljø, både fysisk og sosialt.

– Det er for lav gjennomstrømming i ingeniørutdanningen i Norge, konstaterte dr. techn Birgitta Stymne på vegne av NOKUTs evalueringskomité i går.

Les også:

Bare 44 prosent av ingeniørstudentene som startet studiene høsten 2003, hadde fullført innen normert tid da status ble gjort 1. oktober 2006, viser de nakne tallene.

Gjennomsnittlig oppnådde antall studiepoeng per år er relativt lavt, 46 poeng av det normerte 60, og varierer i tillegg sterkt mellom institusjonene – fra 54 poeng og helt ned til 40, viser oversikten.

– Forsinkelsene skyldes i stor grad svake kunnskaper i matematikk, sa Stymne, som har ledet evalueringskomiteen.

Vil ha minstekrav

Problemene har sin rot i manglende kunnskaper når studentene ankommer studiestedene, konkluderes det.

NOKUT-komiteen mener derfor det bør innføres minstekrav for karaktergrunnlag i matematikk fra videregående når nye studenter tas opp.

– Det bør gjennomføres forsøk med karakterminstekrav på utvalgte læresteder, sa Birgitta Stymne, som på vegne av komiteen også anbefaler en nasjonal gjennomgang av kravene og innholdet i matematikkundervisningen på videregående skole.

Rekrutteringsproblemet

Det er allerede stor konkurranse om studenter med fagene 3MX og 2FY fra videregående, og antallet 19-åringer ventes å ha sin topp i 2010, påpeker Stymne. Rekrutteringsproblemet blir større, ikke mindre, lyder konklusjonen.

Rapporten etterlyser nå flere konkrete nasjonale, politiske tiltak for å satse ytterligere på å fremme realfagsinteressen hos elever i grunnskolen og videregående skole.

– Dette viser at satsingen som er gjort ikke er god nok og at det må en langt større satsning på plass for å styrke ungdommens interesse for realfag og teknologi, sier Emanuel Rygg, leder i NITO Studentene.

Opptaksprøver

Komiteen ønsker, i tillegg til de nevnte minstekravene ved utvalgte høyskoler, også en nasjonalt styrt kvalitetssikring av studenter som kommer inn via Y-veien og Tres.

Les også: Y-vei i vellinga

– Evalueringsrapporten sier at hovedproblemet med rekrutteringen er det begrensede rekrutteringsgrunnlaget, nettopp fordi så få elever velger 2MX/3MX, som er nødvendig for å få spesiell studiekompetanse for opptak til ingeniørutdanning. Rekrutteringsgrunnlaget er økt noen de siste årene pga. Y-veien, men dette vil aldri utgjøre noen stor andel av opptaket til ingeniørutdanningen, sier Rygg.