INDUSTRI

Norwegian tar sin andre Dreamliner ut av trafikk

Mens den første settes inn igjen neste uke.

Norwegian velger å også ta sin andre Dreamliner ut av trafikk. Det skjer når den første er tilbake neste uke.
Norwegian velger å også ta sin andre Dreamliner ut av trafikk. Det skjer når den første er tilbake neste uke. Bilde: NTB scanpix
10. okt. 2013 - 08:34

I slutten av september tok Norwegian sitt første Boeing 787 Dreamliner-fly ut av trafikk. Når dette flyet er satt inn i trafikk igjen, skal selskapets andre problemutsatte langdistansefly undersøkes, skriver E24.

Selskapet gjør dette for å være føre var. Det første flyet har vært gjennom en fullstendig gjennomgang og nødvendige forbedringer er gjort, opplyser talskvinne Charlotte Holmberg Jacobsson i Norwegian til Reuters.

– Vi forventer å ha flyet tilbake i drift mot slutten av neste uke, sier Jacobsson.

Færre problemer

Selskapet opplyste onsdag at det andre Dreamliner-flyet har færre problemer enn det første skandaleombruste prestisjeflyet. Dreamlineren var forventet å bli nærmest en revolusjon for luftfarten på grunn av sin lave vekt og avanserte motorer som kutter drivstofforbruket med 20 prosent.

Problemene har imidlertid satt en alvorlig stopper for prestisjeflyet, blant annet førte brann i et batteri til at alle Dreamlinerne ble satt på bakken i flere måneder tidligere i år.

Flyprodusenten Boeing ble tvunget til å komme opp med en helt ny batteriløsning.

28. september besluttet Norwegian å sette det ene av sine to Dreamlinere på bakken etter flere feil den første måneden flyet var i trafikk. Fortvilte Norwegian-passasjerer hadde da blitt strandet i storbyer som Bangkok og New York – Norwegians første langdistansedestinasjoner.

Les også: Ti år gamle passasjerfly kan ende opp på skraphaugen

– Mange dager

I motsetning til de opprinnelige planene om å teste ut den første Dreamlineren på kortdistanseruter, setter Norwegian inn flyet rett inn på langdistanserutene, melder Reuters.

Det er ikke kjent hvor lenge det andre flyet vil være ute av trafikk, men ifølge Boeing vil undersøkelsene og reparasjonene ta «mange dager».

Ifølge tall VG hadde innhentet fra Avinor forrige uke, hadde 73 av Norwegians 97 langdistanseflyginger vært forsinket fram til utgangen av september.

På et møte med toppledelsen i Boeing på Fornebu i slutten av september, gjorde Norwegian-sjef Bjørn Kjos det klart at selskapet ikke lenger godtar problemene med de nye Dreamliner-flyene. Allerede neste år skal Norwegian få seks nye Dreamlinere fra Boeing.

Les også: Tyskere først med ny Boeing

– Kostbart

Flyanalytikere tror langdistansesatsingen vil gi Norwegian store tap i oppstartsåret.

Flyselskapet kan blant annet bli nødt til å måtte betale mange millioner kroner i erstatning til misfornøyde kunder dersom Transportklagenemnda ikke er enig i at omstendighetene rundt de mange forsinkelsene er ekstraordinære, skrev Dagbladet forrige uke.

Ved siden av dekning av utgifter til mat og hotell, kan forsinkede Dreamliner-passasjerer ha rett på full kontantkompensasjon på 600 euro – snaut 5.000 kroner – dersom nemnda mener forsinkelsene ikke skyldes en ekstraordinær situasjon.

Pengene utbetales for distanser over 3.500 kilometer, og dermed kommer begge langdistanseflygingene til New York og Bangkok inn under regelen.

Les også: Braathens først i verden med nytt passasjerfly

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.