INDUSTRI

Norsk minidrone har fått overhaling - så mye bedre har den blitt

Se hvordan britiske soldater bruker den.

25. nov. 2014 - 10:42

Prox Dynamics AS er verdensledende med sine knøttsmå droner.

Nå har PD-100 Black Hornet, verdens første operative nano-UAV (unmanned aerial vehicle), vært gjennom en midtlivsoppdatering.

Den nye versjonen (blokk II) flyr raskere, tåler mer vind, har større rekkevidde, lengre flytid og bedre kameraer.

I tillegg kommer Black Hornet nå i en nattkapabel variant.

Les også: Britene lovpriser norsk UAV, men Norge venter

Flir systems

Nattversjonen av Black Hornet ble lansert i oktober og kalles PD-100 T.

Dette er en blokk II-variant der de tre kameraene er erstattet av to kameraer hvorav det ene er termisk.

Det er Flir systems, verdens største produsent av IR-utstyr, som leverer denne sensoren.

Prox Dynamics og Flir har samarbeidet tett det siste året.

– For noen måneder siden var deres minste kamera 25 gram. Enheten som er montert i PD-100 T veier et halvt gram, forteller teknologidirektør og Prox Dynamics-gründer Petter Muren.

Med EO/IR-sensoren har PD-100 T noe mindre synsfelt enn den ordinære varianten. Under kjøring kan man selvsagt veksle modus, og uansett tas begge kamerastrømmene ned i råformat parallelt og lagres.

Les også: Norge er en stormakt på autonome sjøfarkoster, men en lilleputt på fly  

Black Hornet beskrives av produsenten selv ofte som en flygende kikkert. Den selvflygende farkosten er en del av et PRS-system – personlig rekognosering og overvåking - og nå kan den også operere i mørket.
Black Hornet beskrives av produsenten selv ofte som en flygende kikkert. Den selvflygende farkosten er en del av et PRS-system – personlig rekognosering og overvåking - og nå kan den også operere i mørket.

Operativt siden 2011

Helikopteret er en såkalt nano-UAV, altså en knøttliten luftfartskost som i utgangspunktet er konstruert for overvåking og personlig rekognosering for soldater.

Systemet har vært i utvikling siden 2007 og markedsgjennombruddet kom for tre år siden da britiske styrker kjøpte og tok i bruk systemet i Afghanistan.

Siden har det britiske forsvarsdepartementet gitt de aller beste skussmål til den norske teknologien.

Der kalles PD-100 blant annet «et revolusjonerende system som gir en utrolig kapasitet».

Systemet er todelt: en skjerm som veier cirka 700 gram og en beholder som veier 600 gram med plass til to UAV-er og en styringsmekanisme. Hele systemet får plass i en magasinlomme. Den vesle farkosten oppbevares flyklart, kan ta av fra hånda og betjenes med en hånd ledig.
Systemet er todelt: en skjerm som veier cirka 700 gram og en beholder som veier 600 gram med plass til to UAV-er og en styringsmekanisme. Hele systemet får plass i en magasinlomme. Den vesle farkosten oppbevares flyklart, kan ta av fra hånda og betjenes med en hånd ledig.

Nye kameraer

Blokk II har nye kameraer med bedre optikk, høyere oppløsning og mer lysfølsomhet.

Oppløsningen er økt fra VGA til HD og den forbedrede optikken hever bildekvaliteten under svakere belysning, samt at det kan tas bilder med kortere eksponeringstid i normale lysforhold.

I tillegg er synsfeltet (FOV) økt til 65 grader horisontalt og 130 grader vertikalt (25 grader over og 15 grader under).

Muren forklarer at utgangspunktet for oppdateringen har vært tilgangen på bedre komponenter.

– Vi har også basert oss på tilbakemelding fra kunder som har brukt PD-100 operativt. Evnen til å takle mer vind og forbedret kvalitet på stillbildene har stått høyest på ønskelista, forteller Muren.

Les også: Slik blir du en droneflyver

Tre år etter at PD-100 ble satt i operativ tjeneste, har systemet vært gjennom en midtlivsoppdatering (MLU).
Tre år etter at PD-100 ble satt i operativ tjeneste, har systemet vært gjennom en midtlivsoppdatering (MLU).

Nesten dobbelt så kjapt

På Black Hornet blokk II er motoren oppgradert, noe som bidrar til langt høyere hastighet og bedre vindresistans.

Maksimal hastighet er økt fra 3 til 5 meter i sekundet (fra 11 til 18 km/t).

Dronen klarer nå å fly i 15 knop konstant vind (7,7 m/s) og med vindkast på 20 knop (10,3 m/s), mot 10 og 15 knop på den forrige versjonen.

Nano-helikopteret er nå i stand til å operere 1,5 km unna bakkestasjonen, mot 1 km tidligere, og flytiden mellom hver lading har økt fra 20 til 25 minutter.

Det skyldes delvis et nytt batteri med litt mer kapasitet og at den nye motoren er noe mer effektiv.

For øvrig har PD-100 lagt på seg et drøyt gram etter midtlivsoppdateringen.

Helikopteret veier nå cirka 17,5 gram mot 16,2 gram tidligere. Ifølge Muren er vektøkningen jevnt fordelt med en tredel hver på kamera, motor og batteri.

TUTV: Slik ble han en dødelig drone-operatør

Hver UAV veier kun 17,5 gram med et skrog som er 120 millimeter langt. Den kan være i lufta på under to minutter og kan operere i minst 25 minutter inntil 1500 meter unna i fri sikt og i inntil 20 knops vind.
Hver UAV veier kun 17,5 gram med et skrog som er 120 millimeter langt. Den kan være i lufta på under to minutter og kan operere i minst 25 minutter inntil 1500 meter unna i fri sikt og i inntil 20 knops vind.

Nesten en time i lufta

Flytiden som oppgis på den serieproduserte versjonen nå er altså 25 minutter.

Men i sommer var Prox Dynamics ute og testet spesialbygd PD-100 blokk II på tre turer.

Alle disse tre turene varte mellom 55 og 57 minutter - veldig lenge for et elektrisk helikopter.

– Det er viktig å understreke at dette var labtest med et PD-100 som var optimalisert i alle bauger og kanter, både på motor, rotor og batteri. Men det gir selvsagt en indikasjon på hva som kan komme, sier Muren.

Vekstmål

Prox Dynamics har for tiden 55 ansatte i nye lokaler i Asker.

Selskapet omsatte for 84,5 millioner kroner i fjor, med et driftsresultat på ni millioner kroner.

Direktør Gudmund Kjærheim, som ble ansatt for et knapt år siden, fortalte til Finansavisen tidligere i høst (her gjengitt hos Dagbladet) at selskapet er i ferd med å hente inn 60 millioner kroner i ny kapital som sikrer minst et par år med videre utvikling.

Samtidig sikter de seg inn på nye forsvarskontrakter: Ifølge Kjærheim er målet å omsette for 1,2 milliarder kroner i 2019, hvorav halvparten kommer fra USA.

Les også:

Neste vår åpner Europas første droneutdanning i Tromsø

– Å fly på denne måten er som å kjøre bil med kikkert

Dette multikopteret skygger unna norske flyplasser  

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.