BRUER

Norsenga og Flisa bruer kan ha feil og mangler - og det kan gjelde flere bruer

Vegvesenet har funnet mulige feil og mangler på Norsenga bru på E16 og Flisa bru på fylkesvei 206.

Norsenga bru på E16 ved Kongsvinger er ei av bruene som Vegvesenet nå kontrollerer for mulige prosjekteringsfeil. Brua er åpen med vektrestriksjoner.
Norsenga bru på E16 ved Kongsvinger er ei av bruene som Vegvesenet nå kontrollerer for mulige prosjekteringsfeil. Brua er åpen med vektrestriksjoner. Foto: Jørn Jakobsen
20. sep. 2022 - 15:10

– Så langt har vi i våre undersøkelser funnet mulige feil og mangler i prosjekteringen av E16 Norsenga bru og fylkesvei 206 Flisa bru da de ble bygd. Dette kan gjelde flere av de andre stengte bruene, men det vet vi ikke sikkert nå. Dette jobbes det nå videre med for fullt for å sjekke ut med både egne og eksterne krefter, sier seksjonssjef Gunnar Eiterjord i Statens vegvesen i en pressemelding.

Norsenga bru er åpnet med trafikkrestriksjoner, mens åpningen av Flisa bru er foreløpig ikke er avklart.

– Norsenga er trygg med den belastningen som vi har åpnet opp for nå. Ingen bruer gjenåpnes for trafikk uten at vi er helt trygge for den belastningen de skal utsettes for, sier Eiterjord i meldingen.

Ser på rutinene

Disse mulige manglene i prosjekteringen kunne ikke blitt oppdaget gjennom ordinære inspeksjoner, heter det i meldingen.

– Dette er blitt oppdaget gjennom kontrollberegninger av de 14 stengte bruene i etterkant av Tretten-kollapsen. Det er behov for flere kontrollberegninger før vi kan konkludere når det gjelder de andre bruene. Vi åpner bru for bru etter hvert som disse er sjekket ut, sier Eiterjord.

Statens vegvesen ser nå på rutinene knyttet til planlegging, prosjektering og godkjenning for å finne ut av hvordan dette kunne skje.

Det er Statens havarikommisjon som gransker brukollapsen til Tretten bru, og som må vurdere sammenhengene mellom disse funnene og Tretten bru. Funnene fra Vegvesenets arbeid formidles til dem.

Resultatene spriker

I tillegg til den eksterne granskningen i regi av Statens havarikommisjon, går Statens vegvesen grundig gjennom prosjekteringsarbeidet som ble gjort før bruene ble bygd og gjennomfører kontrollregninger. Disse beregningene gjøres både av uavhengige konsulenter og Vegvesenets egne eksperter.

– På noen områder spriker resultatene. Vi har derfor behov for å gjøre grundige vurderinger før det besluttes om bruene kan åpnes helt eller delvis. Det er på nåværende tidspunkt vanskelig å komme med et tidsestimat for konklusjon. Men alle nødvendige og tilgjengelige ressurser er satt inn i dette arbeidet. Sikkerheten må komme først, sier Eiterjord i meldingen.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonsørinnhold
GK
Ambisiøs renovering midt i Trondheim

Det gjelder disse bruene

  • E16 Tveit bru og riksvei 22 Moumbekken bru er allerede åpnet for ordinær trafikk.
  • E16 Norsenga bru er åpnet med restriksjoner.
  • Fire av de stengte bruene er på fylkesveinettet: fylkesvei 1008 Bliksland (Indre Østfold), fylkesvei 206 Nye Flisa bru (Åsnes), fylkesvei 1590 Sundbyveien bru (Eidsvoll) og fylkesvei 2188 Evenstad bru (Stor-Elvdal).
  • Sletta bru (Eidsvoll) er kommunal, mens Skytebanen bru (Grane) er privat.
  • Fem av bruene er på skogsvei: Blakkesrud bru (Eidsvoll), Statsrådveien bru (Eidsvoll), Fjell-Leet bru (Eidsvoll), Skubbergsenga bru (Eidskog) og Majorplassen bru (Kongsberg).
En personbil ble stående fast på brua da den kollapset 15. august 2022.
Les også

Havarikommisjonen: Tretten bru burde vært stengt etter kontroll i 2016

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.