Bastøferga

Norges mest trafikkerte fergestrekning blir elektrisk

Bastøferga skal spare 6 millioner liter diesel årlig.

De tre hovedfergene mellom Moss-Horten blir elektriske i løpet av 2022. To bygges om og en ny helelektrisk kommer fra Tyrkia i 2021. (Bilde: Tore Stensvold)
Årlig frakter Bastø-Fosen 3,8 millioner passasjerer og 1,8 millioner kjøretøy mellom øst- og vestsida av Oslofjorden. (Bilde: Tore Stensvold)
Horten-Moss-sambandet er Norges travleste og krysser hovedleden til Oslo. Horten til venstre og Moss til høyre. . (Bilde: Marsec-XL)
Administrerende direktør Øyvind Lund, Bastø Fosen. (Bilde: Tore Stensvold)
Bastø VI er den første som har autonomifunksjonalitet. En ny, elektrisk ferge skal ha systemet. Nå skal det monteres ladetårn og vakuumfortøying i både Horten og Moss. (Foto: Kongsberg Maritime)

Bastøferga skal spare 6 millioner liter diesel årlig.

Fra sommeren 2022 skal tre av fem ferger på sambandet kunne seile 100 prosent elektrisk.

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå