ELEKTRISK

Nødhjelpen som eksploderer

Små eksplosjoner skal redusere faren for strømsjokk i elbil-ulykker.

Bosch vil redusere faren for strømsjokk når elbiler krasjer.
Bosch vil redusere faren for strømsjokk når elbiler krasjer. Foto: Brukeren "Model 3 Crash test dummy" på Reddit. Gjengitt med tillatelse.
2. okt. 2019 - 19:00

Du har kanskje vært innom tanken. Hva skjer hvis du krasjer elbilen din, og fremdriftsbatteriet og/eller høyspente kabler blir smadret i kollisjonen? Hva skjer hvis inntil 800 volt løper løpsk i et vraket metallkarosseri? 

Den er én kvadratcentimeter, og veier bare noen få gram. CG912-brikken fra Bosch skal gjøre det tryggere å krasje med elbiler. <i>Foto:  Bosch</i>
Den er én kvadratcentimeter, og veier bare noen få gram. CG912-brikken fra Bosch skal gjøre det tryggere å krasje med elbiler. Foto:  Bosch

Selv om batterisystemene i elbiler er konstruert for å gi mest mulig sikkerhet i en ulykke, kan farene ved høyspent strøm på rømmen i et bilvrak ikke utelukkes.

Blant annet har amerikanske National Fire Protection Association utarbeidet sin egen guide til hvordan redningsmannskaper skal behandle elektriske og hybride biler som har vært involvert i en ulykke.

Borerigg i tunnel
Les også

Én million kilo sprengstoff gikk med for å lage hull til ny E6-tunnel

Silisiumchip på størrelse med en fingernegl

Løsningen kan være det man vanligvis ønsker å unngå i biler: eksplosjoner. Den tyske industrigiganten Bosch har utviklet en mikrochip som de mener vil redusere faren for potensielt dødelige strømlekkasjer ved elbil-ulykker. 

Silisiumchipen CG912 er på størrelse med en fingernegl, og veier bare et par gram. Egentlig var den vesle Bosch-chipen designet for å trigge utløsing av kollisjonsputer. Men i en verden med stadig flere el- og hybridbiler på veiene, har chipen nå fått i oppgave å redde liv på en helt annen og temmelig eksplosiv måte. 

Idet chipen registrerer et sammenstøt, gir den inntil fire pyrosikringer beskjed om å fyre av små eksplosjoner. Disse små, kontrollerte eksplosjonene sprenger bokstavelig talt vekk én eller flere seksjoner av kabelnettet, og kutter dermed strømtilførselen. 

– Når vi ser på det økende antallet elektriske biler som potensielt kan bli involvert i kollisjoner, er slike systemer absolutt essensielt for at vi skal oppfylle vårt mål om å hjelpe og redde trafikkofre så raskt og trygt som mulig, sier Karl-Heinz Knorr i den tyske brann- og redningsorganisasjonen DFV i  en pressemelding.

25. Januar 1973 kom de første VW-pølsene ut fra pølsemakeriet i et hjørne av fabrikken i Wolfsburg. Det ble en suksess, nå selges de i 12-land og produksjonen har passert 8,3 millioner pøler.
Les også

Volkswagens mest solgte produkt er ikke bil

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.