Slik skal elbil-ulykker bli mindre farlige

Nødhjelpen som eksploderer

Små eksplosjoner skal redusere faren for strømsjokk i elbil-ulykker.

Bosch vil redusere faren for strømsjokk når elbiler krasjer.
Bosch vil redusere faren for strømsjokk når elbiler krasjer. (Foto: Brukeren "Model 3 Crash test dummy" på Reddit. Gjengitt med tillatelse.)

Små eksplosjoner skal redusere faren for strømsjokk i elbil-ulykker.

Du har kanskje vært innom tanken. Hva skjer hvis du krasjer elbilen din, og fremdriftsbatteriet og/eller høyspente kabler blir smadret i kollisjonen? Hva skjer hvis inntil 800 volt løper løpsk i et vraket metallkarosseri? 

Den er én kvadratcentimeter, og veier bare noen få gram. CG912-brikken fra Bosch skal gjøre det tryggere å krasje med elbiler.
Den er én kvadratcentimeter, og veier bare noen få gram. CG912-brikken fra Bosch skal gjøre det tryggere å krasje med elbiler. Foto: Bosch

Selv om batterisystemene i elbiler er konstruert for å gi mest mulig sikkerhet i en ulykke, kan farene ved høyspent strøm på rømmen i et bilvrak ikke utelukkes.

Blant annet har amerikanske National Fire Protection Association utarbeidet sin egen guide til hvordan redningsmannskaper skal behandle elektriske og hybride biler som har vært involvert i en ulykke.

Les også

Silisiumchip på størrelse med en fingernegl

Løsningen kan være det man vanligvis ønsker å unngå i biler: eksplosjoner. Den tyske industrigiganten Bosch har utviklet en mikrochip som de mener vil redusere faren for potensielt dødelige strømlekkasjer ved elbil-ulykker. 

Silisiumchipen CG912 er på størrelse med en fingernegl, og veier bare et par gram. Egentlig var den vesle Bosch-chipen designet for å trigge utløsing av kollisjonsputer. Men i en verden med stadig flere el- og hybridbiler på veiene, har chipen nå fått i oppgave å redde liv på en helt annen og temmelig eksplosiv måte. 

Idet chipen registrerer et sammenstøt, gir den inntil fire pyrosikringer beskjed om å fyre av små eksplosjoner. Disse små, kontrollerte eksplosjonene sprenger bokstavelig talt vekk én eller flere seksjoner av kabelnettet, og kutter dermed strømtilførselen. 

– Når vi ser på det økende antallet elektriske biler som potensielt kan bli involvert i kollisjoner, er slike systemer absolutt essensielt for at vi skal oppfylle vårt mål om å hjelpe og redde trafikkofre så raskt og trygt som mulig, sier Karl-Heinz Knorr i den tyske brann- og redningsorganisasjonen DFV i  en pressemelding.

Les også

Kommentarer (26)

Kommentarer (26)

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå