Prosjekter

Ni konkurrerer om å få bygge E39-strekning i Trøndelag

Påmeldingsfristen gikk ut i går.

Kartet viser hvordan nyveien kommer til å gå i forhold til dagens trasé.
Kartet viser hvordan nyveien kommer til å gå i forhold til dagens trasé. Illustrasjon: Statens vegvesen
Per Helge SeglstenPer Helge Seglsten– Journalist
9. juni 2020 - 12:49

Ni entreprenører har meldt seg til anbudskonkurransen om å bygge den første delparsellen i prosjektet E39 Betna-Stormyra. Det melder Statens vegvesen.

Konkurransen om å bygge nye E39 Leirvika-Renndalen ble lyst ut for fire uker siden. Da fristen for å levere forespørsel om å delta i konkurransen gikk ut i går ettermiddag, hadde følgende firmaer meldt seg:

I 2019 tok et vogntog fyr i Gudvangatunnelen på E16. Ingen ble skadet, men det kostet 10 millioner kroner å reparere tunnelen, som er Norges tredje lengste veitunnel.
Les også:

NRK: Over 200 tunneler innfrir ikke sikkerhetskrav

  • Bertelsen & Garpestad AS
  • Consto Anlegg midt AS
  • Contexo AS
  • Johs. J. Syltern AS
  • Mesta AS
  • Sanjose Constructora
  • Sivilingeniør Ivar Edmund Vatten
  • Søbstad AS
  • Tore Løkke AS

Denne videoen viser hvordan Statens vegvesen ser for seg at den ferdige veien skal bli på strekningen.

Godt fornøyd prosjektleder

Prosjektleder Odd Helge Innerdal i Statens vegvesen er godt fornøyd med interessen i entreprenørmarkedet.

Dagens E39 mellom Leirvika og Renndalen er flere steder smal og svingete, og holder ikke fullverdig europaveistandard. Foto:  Statens vegvesen
Dagens E39 mellom Leirvika og Renndalen er flere steder smal og svingete, og holder ikke fullverdig europaveistandard. Foto:  Statens vegvesen

– Med ni tilbydere i kvalifiseringsrunden ligger alt til rette for at vi får en god konkurranse mellom entreprenørene, sier han.

Vegvesenet skal nå gå gjennom dokumentene fra tilbyderne for å se om de oppfyller kvalifikasjonskravene.

– Deretter skal vi evaluere og rangere de basert på dokumentasjonen de har levert, for til slutt å velge ut inntil fire entreprenører som går videre til neste fase, sier Innerdal.

NCC legger prøveasfalten på E39 ved Søvatnet i Heim kommune.
Les også:

På 430 meter av E39 tester Vegvesenet en ny asfalttype

Forhandlinger før siste tilbud

Resultatet av denne evalueringen vil bli klart i løpet av juni. De prekvalifiserte entreprenørene vil da få anledning til å gi sitt første tilbud.

Tettere dialog med entreprenørene er et av elementene i Vegvesenets nye koronatilpassede utbyggingskontrakter. Målsettingen er å vurdere hvilke konsekvenser covid-19 kan gi i kontraktgjennomføringen og på den måten redusere usikkerheten og risikoen for konflikter på et senere tidspunkt.

– Fristen for levering av det første tilbudet vil være etter ferien, mandag 10. august. Deretter blir det en forhandlingsfase mellom Vegvesenet og entreprenørene før de vil levere sitt endelige tilbud, sier Innerdal.

Til Veier24 sier prosjektlederen at den estimerte kontraktsstørrelsen på byggeoppdraget er et sted rundt 200 millioner kroner pluss mva.

Kvikkleireskredet ved Levanger lørdag rammer både vei og jernbane.
Les også:

Store deler av Norges transportårer er bygget på kvikkleire

Byggestart til høsten

E39-parsellen strekker seg fra Leirvika til Renndalen i Heim kommune i Trøndelag. Det skal bygges 4,8 km ny veg, der ca. 40 prosent ligger utenfor dagens veitrasé.

Den nye veien krysser over fylkesvei 6182 (Valsøyfjordveien) med ei 55 meter lang bru. Det skal også bygges ei 54 meter lang bru over Stokkelva.

Dagens vei mellom Leirvika og Renndalen er smal (under seks meter noen steder), har mange svinger og enkelte partier med svært dårlig sikt.

Den nye veien skal bygges med en bredde på ni meter og får en langt bedre standard, med bedre framkommelighet og økt trafikksikkerhet for både privat- og næringstrafikken. Det blir forsterket midtoppmerking mellom kjørefeltene, og nye E39 Leirvika-Renndalen vil få en fartsgrense på 80 km/t.

Målsettingen er byggestart til høsten. Med en byggetid på omtrent to år vil den nye vegen dermed kunne åpne for trafikk høsten 2022.

Prosjektleder Anne Merete Gilje i Statens vegvesen forteller direktør Jose Luis Goberna i spanske Secegsa om den sørlige delen av E39 Rogfast. Marokkos ambassadør til Norge, Nabila Freidji, Abdelkebir Zahoud i Sned og Abdellatif Zaghnoun i det marokkanske statlige selskapet Angspe var med.
Les også:

Gibraltartunnelen vil lære av Rogfast

Kommentarer
Du må være innlogget hos Ifrågasätt for å kommentere. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto. Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn.