ROMFART

Nasa fant planet på størrelse med Jorda

Ligger i beboelig avstand fra sin stjerne.

Planeten TOI 700 d er på størrelse med jorda og ligger i beboelig avstand fra sin stjerne. Foto: NASA's Goddard Space Flight Center
7. jan. 2020 - 08:40

Nasas planetjeger, satellitten Tess, har oppdaget en planet som er på størrelse med jorda og som ligger i beboelig avstand fra sin stjerne.

Planeten TOI 700 d ligger relativt nær vår egen, det vil si bare 100 lysår unna, kunngjorde Nasa under årsmøte til den amerikanske astronomiforeningen på Honolulu mandag.

Avstanden til stjerna gjør ifølge Nasas astrofysikere at planeten kan ha en temperatur som gjør det mulig at den også inneholder flytende vann.

Et lite antall lignende planeter er oppdaget tidligere, først og fremst av romteleskopet Kepler. Dette er Tess-satellittens første oppdagelse.

Flere helikoptre beveger seg over området vest for Bergen, hvor det har vært en helikopterulykke onsdag kveld.

Seks personer heist opp etter helikopterulykke i sjøen vest for Sotra

Skoleelev fant feil

Tess-satellitten ble skutt opp i 2018 for å skanne verdensrommet på jakt etter planeter som er på størrelse med Jorda og går i bane rundt nærliggende stjerner.

Tess feilklassifiserte først stjerna TOI 700, slik at planetene dens fremsto større og varmere enn de faktisk er. Feilen ble funnet av amatørastronomer, blant dem skoleeleven Alton Spencer.

– Da vi korrigerte stjernas parametere, så krympet planetens størrelse, og vi innså at den ytterste var omtrent på størrelse med Jorda og innenfor den beboelige sonen, sier Emily Gilbert, student ved University of Chicago.

Mindre enn sola vår

Stjerna er under halvparten så stor som sola vår og bare halvparten så varm. Tess har funnet tre planeter i bane rundt stjerna, og de har fått navnene TOI 700 b, c og d.

Bare «d» ligger innen for den såkalte beboelige sonen. Planeten er rundt 30 prosent større enn Jorda og bruker 37 dager på å gå i bane rundt stjerna. Planeten får rundt 86 prosent av energien som vi får fra vår sol.

Det gjenstår fortsatt å se hva d er laget av. Forskere har utviklet modeller basert på størrelsen og typen stjerne og håper å kunne forutsi planetens atmosfæriske sammensetning og overflatetemperatur.

Oslo og Bærum: Bussene har begynt å gå igjen